
 

 

KNOWLEDGE PROGRAMME CIVIL SOCIETY IN WEST ASIA  
WORKING PAPER 10 

SALAM KAWAKIBI   

INTERNET OR ENTER-NOT: 
THE SYRIAN EXPERIENCE   
 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Internet or Enter-Not was first published in French as Internet ou Inter-not : L’expérience syrienne, in « Les Médias en 
Méditerranée - Nouveaux médias, monde arabe et relations internationales », Ed. Khadija Mohsen-Finan, Actes Sud, Paris, 
398 p, 2009. 

 

 

 

 

Colophon 
 
First published in July 2010 by the Knowledge Programme Civil Society in West Asia, a joint initiative by 
 
Humanist Institute for Co-operation with Developing Countries 
P.O. Box 85565 | 2508 CG The Hague | The Netherlands 
www.hivos.net 
 
Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR), University of Amsterdam   
Department of Political Science 
Oudezijds Achterburgwal 237 | 1012 DL Amsterdam | The Netherlands 
www.assr.nl 
 
Design: Tangerine – Design & communicatie advies, Rotterdam, The Netherlands 
 
Cover photo: http://www.google-kai.com/google-in-syria.html.  
 
ISSN 2210-3473 
 
© University of Amsterdam and Hivos 2010 
All rights reserved 
The publishers encourage fair use of this material provided proper citation is made. 



 
 

 
Internet or Enter-Not:  
the Syrian Experience   

 

 

 

 

 



 

 

 



 
 
Table of Contents 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Internet in Syria: a Recent History  1 

But what did Syrians do?  3 

Words and Deeds  4 

What are the Criteria for Blocking Sites? 5 

Blogging is a Matter of State 8 

Prisoners of Virtual Politics 9 

What Future for the Internet in the Freeze on Expression ? 11 

About the Author               13 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

 



Internet in Syria: a Recent History  

 
On 24 February 1996 the Syrian Prime Minister authorised the Syrian Telecommunications Company 

(EST) to enter the internet age. He was encouraged to do so by Bashar Al-Assad, who was president 

of the Syrian Information Technology Association from 1995 to 1999 (before becoming President of 

Syria in 2000). 

 

On 11 March 1996 the Prime Minister signed a collaborative agreement with the Association, whose 

president Al-Assad had “put such immense efforts into bringing the internet to Syria, and internet 

culture to all of Syrian society.”1  

 

Under the terms of this agreement, the two parties were to cooperate in implementing a pilot project 

that would allow public institutions to use the new communication technology of the internet. The 

project’s first objective was to assess the usefulness of the internet, its appropriateness for Syrian 

culture and any security issues related to its use. Although the evaluation was not very informative in 

terms of technical and economic usefulness, it appears to have occupied an important place in the 

minds of the project’s “pioneers” from the political arena. Those in power were already aware of the 

“dangerous nature” of this hard-to-control tool. 

 

On 13 March 19962 the period of assessment resulted in a report on the technical and administrative 

aspects of Syria’s connection to the internet. Its authors concluded that “Syria should establish a 

connection as soon as possible”.3 They also listed the main reasons in favour of encouraging the 

Syrian authorities to allow their “subjects” to enter the virtual era. Among these justifications were the 

following4: 

 

– the incalculable wealth of information and services available online for students and researchers, 

the internet having become a pillar of research worldwide, especially through online databases; 

– the importance of the internet as a means of commercial promotion and electronic trade; 

– the opportunities the internet provided for Syrian companies to promote their products and 

publicise Syria’s cultural history as well as its archaeological heritage and tourist attractions; 

– the possibility of publicising and supporting the stance of the Syrian political establishment; 

defending the rights of Syrian internet users; correcting lies about Syria and repairing damage to its 

international image. 

 

At its inception in 1997, the pilot project had a maximum capacity of 150 subscribers. Various 

authorities were connected – including the President’s departments, the Prime Minister, local and 

national leaders of the Ba’ath Party, ministries, military departments, state-owned companies and 

                                                        
* Salam Kawakibi is a political scientist. 
1 Hasna Askhita, in a speech given at the meeting of the “Network for the development of libraries in the Arab States”, Beirut, 2–4 
March 2000.  
2 Ibid. 
3 Ibid. 
4 Ibid. 

1 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 



institutions, the universities, Arab and international organisations – as were news agencies, hospitals 

and chambers of commerce. 

 

That same year an IT communications specialist, Amr Salem, published an article on the introduction 

of the internet to Syria5. Salem – “imported” from the United States and presented in the state media 

as a “manager” at Microsoft and “moderniser” – offered then- President Hafez Al-Assad his services 

in banning any new technology that might threaten the “security and stability of the country”. In 2006 

he was appointed Minister of Communications and Technology. 

 

                                                        
5 Amr Salem, “Syria’s Cautious Embrace”, Middle East Insight, March-April 1999, pp. 49-50. 

2 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 



But what did Syrians do while waiting for their Leaders’ Favour? 
 
Given the climate of distrust in Syria vis-a-vis the new technology, Syrians in search of information 

instead used Lebanese, Jordanian and Turkish internet providers. Over 65,000 Syrians were 

“illegally” connected to the internet before the pilot project was implemented. This was expensive, 

which restricted it to the wealthy and led to a system of several persons making collective use of a 

single access point. Since the authorities were unable to control this practice, they banned it. Threats 

to users ranged from simply cutting off their phone line to being summoned to appear before one of 

the security services. 

 

Human Rights Watch found that “until 1999, Syria was one of the rare countries in the world which 

was connected to the global internet network but did not allow its citizens to access it, in spite of 

official speeches and declarations praising this tool.”6 This was part of the political logic of a 

government wanting to prevent the development of an information source that might become a 

“danger”. 

 

In early 1999 the pilot project was launched with the provision of email services inside the country. 

Soon afterwards the authorities also allowed access to international email and other services offered 

by the internet, such as browsing the web and file exchange via FTP (file transfer protocol). Two 

types of subscriptions were already available: email-only or email plus surfing the web. The 

authorities increased the number of those “entitled” to an internet connection and accepted 

subscriptions from private companies (both commercial and industrial), tourism agencies, doctors, 

engineers and lawyers. However, the process was still slow, since it entailed bureaucratic 

procedures to obtain papers that granted “legitimate” access to the internet. It also opened the door 

to a scam that involved people getting hold of documents certifying their membership of an “entitled” 

profession without actually practising it – thus adding a new outlet for corruption to the hundreds of 

very profitable outlets already in existence. 

 

This widening of access also rendered a great service to educational establishments, where the 

national programme of IT teaching was being applied. Since its inception, the internet had been the 

sole domain of the EST, which is answerable to the Ministry of Communications and Technology. In 

2001 the Syrian Information Technology Association entered the market with subscription offers that 

were more flexible, while still complying with the regulations – namely the requirement for users to 

belong to specific professions. As has been pointed out already, this “non-governmental” association 

for the promotion of IT and new technologies in Syria was chaired by Bashar Al-Assad before his 

accession to the country’s Presidency.   

 

The year 2005 saw increasing growth in the internet sector with the arrival of two other private 

service providers on the market: Aya and CEC, along with the Italian satellite internet provider Best-

Italia. In 2007, mobile-phone operators Areeba (later MTN) and Syriatel also entered the internet 

market. As a result, the Italian company had its contract suspended that same year.    

 

                                                        
6 hrw.org/arabic/1999/reports/internet/syria-tx.htm. 

3 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 



Words and Deeds 
 
In 2006 Amr Salem, the Minister of Communications and Technology, stated his determination to 

distribute one million affordable computers with internet connection.7 He also proposed easier 

access to credit to encourage users. His third measure was to remove customs duties on IT 

hardware. Finally, the Syrian government envisaged creating several high-tech parks in Syria in 

order to attract foreign investment in IT and the internet. 

                                                       

 

In official speeches the government now frequently refers to wanting to develop IT and the internet. 

Specialist institutes are being created in every town. Universities have imposed special subjects in 

which students from all disciplines are taught the principles of computing. Specialist faculties have 

emerged from these same universities, and the state is starting to speak of e-government.   

 

Partly for efficiency’s sake, partly for appearance, all public corporations as well as the authorities 

have invested in IT and training their staff in its use. Managers as well as ministers appropriate IT 

jargon in their speeches. They frequently use IT tools in their presentations – even when they are not 

absolutely necessary.   

 

As part of the government’s drive to offer internet access to a maximum of users, in 2005 it permitted 

the sale of access cards without any restrictions as to the buyer’s identity. However, broadband 

access is still reserved for the privileged, and especially for those who manage to obtain the approval 

of the security services. Requests for derogations from such approval have to be made to the 

management of the Syrian Telecommunications Company (EST). 

 

In parallel with this proactive policy of spreading computer literacy and widening internet access, all 

forms of state control over IT have been reinforced. Until 2003 all international sites offering an email 

service were blocked. This was intended to force users to use only local providers, which made them 

easier to monitor. Since then, with the ban changing day to day seemingly on a lottery basis, it has 

been a game of cat and mouse. Some IT specialists have managed to bypass bans by using special 

software. But this has not been a widespread phenomenon that might enable the populace to rid 

itself of its “fear” of using addresses hosted abroad. And yet the business cards of many politicians 

feature email addresses hosted outside Syria by such providers as Yahoo! and Hotmail – another 

contradiction. 

 

The use of free email sites became possible again. This “liberalisation” followed a major investment 

in sophisticated hardware that allowed the state to monitor email even on these sites. The authorities’ 

highly sophisticated technology8 blocks access so effectively that even knowledgeable users have 

been unable to break through the barriers. According to “expert” observers, new machines imported 

from the Netherlands and Germany are able to monitor the entire process from the moment a user 

logs in, making it possible to know what sites the user visits, and when. 

 

 
7 Al-Hayat, 15 April 2006, London. 
8 www.islamonline.net, 23 May 2005. 

4 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 



What are the Criteria for Blocking Sites?   

 
While the Minister of Communications and Technology claims that only 20 sites are banned in Syria, 

the Syrian Committee for the Defence of Democratic Freedoms and the Syrian Human Rights 

Committee9 stress that “more than 100 sites are on the black list either permanently or 

temporarily.”10   

a either for 

anning sites – except where they are Israeli or pornographic – or for authorising them.   

pability exists to stop 

ndesirable” emails from being sent. However, it is not automatically applied. 

press their views on its pages, just as 

umerous intellectuals in Syria regularly read its contents.  

 drawing of an old man bowing respectfully to the visitor and 

pologising on behalf of the editors.   

 
                                                       

 

The list of banned sites is long, varied and flexible: long, because it contains an almost unlimited 

number of Arabic and foreign-language sites; varied, because it contains sites of a political, 

pornographic and generalist nature; and finally flexible, because it has no fixed criteri

b

 

A site may be banned on the simple say-so of the technician on duty or else any authority’s “over-

riding decision”. Where Arabic sites are concerned, the ban above all involves sites that transmit the 

views of the Syrian opposition. Those sites are permanently blocked, whether they operate within 

Syria or abroad. Some of them – such as Thisissyria.com, close to the Islamist movement and based 

in London – distribute their content via email. Others rely on the ability of internet users to bypass the 

“barriers”. There is also a newsletter inundating the inboxes of Syrian subscribers that comes from 

those close to former Vice-President Abdulhalim Khaddam, one of the symbols of corruption and 

repression in Syria during his time in power. This fact is presented by some Westerners as being the 

embodiment of Syria’s democratic future. Those in charge of distributing the newsletter use dozens 

of email addresses to circumvent the barriers. In other words, the technical ca

“u

 

Any sites that publish the opinions of Kurdish political and cultural movements are banned. Another 

category to be added to this already long black list is political sites that frequently publish articles 

critical of the government, such as Elaph.com and Metransparent.net. The former is edited by Saudi 

journalists close to the new Arab liberal movement. Its Damascus correspondent is “tolerated” by the 

authorities, who frequently pass on statements on topical issues to her. The second site, coming out 

of Paris, is very critical of Syria's policy. Its editors are Lebanese and close to the March 14 Alliance. 

A third banned site, www.ahewar.org, represents the ideas of the Arab secular movement in general 

and the Syrian secular movement in particular. Rezgar.com is a political site close to the Arab and 

Kurdish Left. Numerous Syrian writers and journalists ex

n

 

Syriamirror.com was a site for general information and reflection that not only disseminated protest 

writings and critical writings, but also attempted to mirror the general feeling of Syrian citizens on 

matters affecting them in all areas of life. Its editors decided to suspend it after being summoned 

several times to appear before the security services. They have done so using a powerful form of 

silent protest: the homepage shows a

a

 
9 A Syrian human rights organisation that is based in Damascus without being officially “legal”. 
10 Communiqué distributed by this organisation in Damascus on 12 October 2006.  

5 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 



Alongside banned information-sites are press-sites which have at one time or another offended the 

authorities, as was the case with the Saudi newspaper Al-Chark Al-Awsat (the Middle East), 

published in London. After the newspaper was banned, its site was blocked as well. However, when 

the newspaper was allowed back onto the Syrian market, the site was not “de-blocked”. What is 

more, a Syrian Minister11 regularly writes in Al-Chark Al-Awsat. Such inconsistency is not limited to 

this one example: it is also the case for the Lebanese daily Al-Nahar (The Day). This newspaper has 

been banned from sale in Syria for many years, but, paradoxically, its site is accessible! Al-Nahar 

represents an important window of expression for Syrian intellectuals, especially in its cultural 

section. By opening up its op-ed pages, it has allowed many writers and journalists access to a 

Syrian readership which was previously unaware of them, due to their work being banned in the 

Syrian press. 

 

A category of websites which is absolutely “prohibited” is that of local and foreign human rights 

organisations. For the half dozen Damascus-based organisations, the internet is a very effective tool 

that enables them to issue news releases in an atmosphere of strictly controlled public expression. 

These organisations rely greatly on the internet, despite the bans and monitoring. Access to websites 

on the same topics but hosted abroad is often more strictly controlled because the authorities 

consider that, in spite of everything, local sites will practise a minimum of self-censorship and can be 

afforded a margin of tolerance. However, sites hosted abroad may well express “radical” opinions, 

taking advantage of the freedom of expression which they enjoy outside Syria’s borders.   

 
The ban also affects sites expressing the views of “minorities”, especially Kurdish sites.  Amude.com 

and Afrin.com are frequently visited by Syrian Kurdish internet users. They provide a forum of 

expression in either Arabic or Kurdish for Kurdish writers and friends of the Kurdish “cause”. 

 

From time to time, another form of unexpected sanction strikes information-sites considered 

“unofficial”. This was the case of Syria-news.com and Champress.net. The former – which was long 

linked to the son of the former Defence Minister Mustafa Tlass but has now been “sold on” to others 

close to the authorities – has been shut down several times, for several days at a time. These 

closures are often related to the publication of information or an article that offends the authorities. 

The second site, edited by Ali Jamalo – a member of the Ba’ath party who is very close to several 

“security decision-makers” – has also been banned for a few days. Both sites have been forced to 

change domains or else negotiate their return onto the web.   

 

The ban is therefore not reserved for opposition sites, but can also strike government-friendly sites.   

 

The most telling example is that of Allforsyria.com, which has been edited since 2003 by Ayman 

Abdellnour, a young engineer and member of the Ba’ath Party. He presents himself as being very 

close to the President of Syria. He is also considered a representative of the reformist faction in the 

“young guard”, which is composed of young technocrats close to the President. His site has been 

banned since 2005, but bypasses this ban by sending its content daily and for free to more than 

17,000 subscribers. 

                                                        
11 Boutheina Chaabane, Minister of Emigration, who is radically opposed to political change and accuses opponents of 
being “traitors” in the pay of Americans. 

6 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 



 

Through this site, Ayman Abdelnour has played an important role in the political use of the internet. 

The project began with substantial press dossiers on Syria that brought together writings from the 

national and foreign press. Then the site published articles written specifically for its bulletin. It has 

since gained some notoriety and influence on the domestic political scene. For some, it has become 

a disruptive element. Its ban highlights internal conflicts in the Ba’ath Party between the “reformist” 

and Orthodox factions.   

 

Site bans depend not only on political will, but also on the willingness of each of the four ISPs. CEC, 

for example, often blocks sites that it considers “a danger to the ethical principles of society”. Syrian 

internet users are therefore not only the victims of a repressive state logic that seeks both to channel 

their desires and to manipulate the information they receive. They are also subject to censorship by 

the “ethics watchdogs” that are mushrooming in a society which, for many decades, has been used 

to submitting to authority.   

 
However, this does not appear to be the opinion of the Syrian Minister of Communications and 

Technology, who claims in an interview with Allforsyria.com12 that “he is neither for nor against the 

policy of banning websites [...]. In principle, there is not a single state which is entirely laissez-faire. 

Our Ministry is not the only one responsible for the content of sites. We are responsible for the 

service. There is also the Ministry of Information, and, where the subject touches on religion, the 

Ministry of Religious Endowments. Some writings are harmful [...]. The number of banned sites is 

very limited. Some speak of a long list, but this list does not exist. The number of banned sites does 

not exceed 20”13!   

 

Website bans are not the product of a socio-cultural policy or a desire to “protect adolescents” from 

some “harmful” influence. Rather, they are about muzzling free expression and controlling access to 

information.   

 

The precarious situation of the majority of sites that broadcast from Syria prevents them from 

profiting from advertising resources. Advertisers are risk-averse, and do not seek out web pages that 

are “not recommended” by the authorities. 

 

                                                        
12 As we have seen, this site is banned, but sends its content but email! 
13 www.allforsyria.com, 22 May 2007. 

7 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 



Blogging is a Matter of State 
 
Blogging culture is little developed in Syria. Blogs are few in number and do not offer an alternative 

source of information, because of close state scrutiny and internet users’ fear of punishment by some 

authority or other.   

 

Ayman Haykal14, a young businessman close to the government, decided to found an association of 

“Syrian bloggers” gathering together the Syrians active in this area. He himself admits that young 

people are “afraid of the written word and its repercussions, which leads people to use pictures 

instead of texts in the limited number of blogs”.15   

 

Syrian bloggers are cautious about expanding their activities. The majority of blogs avoids political 

issues and is content to exchange opinions on social life and on the thorny issues surrounding 

relationships between men and women in a conservative society. In early October 200616 the 

BlogSpot site was blocked by the authorities, depriving Syrian web users of millions of blogs hosted 

by Google Blogger. It was not the first time that the authorities blocked sites, but this time the 

“damage” to a domain highly coveted by thousands of internet users was extensive.   

 

However, Syrians living abroad, especially young people and Kurds, are increasingly publishing 

blogs – witness the blog of the Syrian sociologist Burhan Ghalioun, who lives in Paris. He regularly 

publishes articles on the site, which is a benchmark for a large number of users interested in the 

topics he deals with: democratisation, reform, Islamism, etc. The Syrian authorities have blocked 

access to this blog because of the quality and the boldness of the debate that it provokes, and 

because Burhan Ghalioun is one of the precursors of the “Damascus Spring”.   

 

The experience of bloggers influencing the political scene, as in Egypt, is not yet on the horizon in 

Syria. Political protesters only rarely use this means of expression. They prefer to create websites 

that offer only a very limited possibility for readers to comment on their contents. On the other hand, 

this allows more in-depth thinking on certain subjects, without giving in to undue haste or the need to 

provoke a debate at all costs. 

 

                                                        
14 www.damasceneblog.com. 
15Joshua Landis, “The Blogging Association of Syria”, faculty-staff.ou.edu/L/Joshua.M.Landis-
1/syriablog/2005/05/blogging-association-of-syria.htm (visited on 11 October 2006). 
16 PR-Media, November 2006, Damascus. 

8 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 



Prisoners of Virtual Politics 

 
A new category must be added to the panoply of political prisoners in Syria: internet prisoners 

arrested because of their beliefs. The “offences” of these users – expressing themselves or 

circulating information and analyses online that threaten the wall of silence and the culture of fear – 

attract the same indictments and sentences as oral or written “crimes”.  

 

Arrests and prosecutions frequently occur after the broadcasting or publication of an article in 

conjunction with a Syrian news item. Whether the article was published on a “hostile” or “friendly” 

website has no influence on how its author is treated, which is based more on the article itself than 

the means of dissemination. Articles on the site of a newspaper considered “friendly” may be 

banned, as has been the case with Al-Safir17 (Assafir.com) and Al-Akhbar18 (Al-akhbar.com) a 

number of times. Circulating “suspect” articles can expose their author to various sanctions.   

 

The following are some of the prisoners of the internet:  

 

Mohamed Ghanem, writer and teacher, was arrested on 31 March 2006 and sentenced on 6 June to 

one year in prison without parole because of his writings on his website, Syrianes. The site published 

articles criticising the state of civil liberties as well as debates regarding the thorny issue of the Syrian 

Kurds.   

 

Abdelrahman Al-Chaghouri was arrested in 200319 after sending an article from Thisissyria.net via 

his email20. He was tried for “disseminating false information, distorting Syria’s image and 

threatening national security”, and eventually released on 31 August 2005.21   

                                                       

 

Masoud Hamid was arrested on 24 July 200422 after publishing pictures of a demonstration of 

Kurdish children in Damascus on the Kurdish site Amude.com. He was sentenced to five years in 

prison without parole. On 7 December 200723 Reporters without Borders awarded him its prize. 

 

In June 200424 the State Security Court sentenced Haytham Kotaych to four years imprisonment 

along with his brother, the actor Mohannad, to three years and the journalist Yehya Aws to two years, 

all without parole. They had been charged with “disseminating false information” after sending 

multiple articles to sites in the United Arab Emirates (UAE).   

 

The activist Habib Saleh was arrested on 29 May 200525 because of articles he had published on the 

Web. He was sentenced to three years in prison without parole.   

 

 
17 Leftwing Lebanese daily which does not have the reputation of being hostile to Syria, but which is beginning to open 
its op-ed pages to Syrian anti-Establishment intellectuals. 
18 Lebanese daily which embodies the alliance between anti-Establishment Left and Hezbollah. 
19 Amnesty International, 12 March 2004. 
20 Close to the Islamist movement and based in London. 
21 www.hrinfo.net/mena/rsf/2005/pr0913.shtml. 
22 www.web.amnesty.org/library/Index/ARAMDE240542005?open&of=ARA-2MD. 
23 www.hrinfo.net/mena/rsf/pr040722.shtml. 
24 www.hrinfo.net/press/04/pr040726.shtml. 
25 www.hrinfo.net/mena/aodepf/2005/pr0529.shtml.  

9 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 



Indictments and sentences against online publications are commonly based on the following items:  
 
- obtaining information that must remain secret in order to preserve Syria’s national security;  
 
- obtaining writings not authorised by the government and which expose Syrians and Syria to hostile 

action;  
 
- obtaining writings which may harm Syria’s relations with a foreign country;  
 
- disseminating false information;  
 
- harming Syria's image abroad.   
 
A special feature of this approach is to encourage internet users to contribute to censoring and 

monitoring the web. They are called upon to report sites to the authorities that they consider 

dangerous. In this context, it is also possible for users to protest against a website ban, provided they 

fill out a short form that contains their name, address and phone number. 

 

 

10 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 



What Future for the Internet in the Freeze on Expression? 
 
During the last legislative elections in April 2007, some candidates used the internet to showcase 

their photos rather than their manifestos – because manifestos have not existed in Syrian political 

culture since 1963. They asked webmasters to create sites that might enhance their political “image”: 

a few phrases and a lot of photos, in the tradition of the slogans on billboards. Only certain sites 

allowed visitors to ask questions about the candidate’s “projects” for his “voters”. The use of the 

internet was particularly prevalent among “young” candidates, but some “old” candidates also 

discovered this new tool for personal promotion. The elections thus prompted webmasters to create 

sites such as Syrianparlement.com, Parlementsy.com, Voiceofsyria.com, etc.   

 

The editor of Voiceofsyria.com declared that “the traditional tools of electoral advertising are 

outdated. Using the internet is inexpensive compared to distributing printed photos, placards and 

leaflets”.26 However, online advertising for candidates in elections is only a fad, like erecting tents on 

the main squares of large cities where candidates offer drinks, music and songs – without, however, 

putting in an appearance to discuss their “projects” and “manifestos”. In other words, using the 

internet for these ends moves it further away from its main interest as a tool of communication, 

information and debate.   

 

Despite its precarious state, the internet in Syria remains an effective tool for expressing political, 

cultural and social protest. The political opposition has used the internet to circulate its bulletins and 

statements – relatively efficiently, too, within the limits of what is possible.  

 

For instance, petitions on a number of topics have been circulated, and have collected signatures, 

online. The Damascus Spring Committee and the Committee for the Rehabilitation of Civil Society, 

two movements which incarnate much of the domestic anti-Establishment culture, have resorted to 

the Web to publish their debates, opinions and statements. 

 

Two significant political events of the past two years have resonated far and wide thanks to the 

internet, despite the limitations and restrictions placed on it: the Damascus Declaration for 

Democratic National Change in October 2005 and the Beirut-Damascus/Damascus-Beirut 

Declaration in April 2006. Both documents were widely circulated online and collected signatories. 

Virtual forums have been replacing the ones that Syrians were familiar with at the beginning of the 

21st century, at the time of the Damascus Spring and other short-lived democratic inspirations. 

 

The internet also remains a preferred medium for the circulation of petitions and denunciations. 

Information about the arrest and conviction of political activists can only be communicated by this 

medium since the other media avoid “meddling” in such “business”.   

 

Intellectuals take advantage of this new space to escape the hold of the state cultural authorities. 

They attempt to confront, for example, the development of religious sites flooding the Web. 

Numerous are the poets, novelists and essayists who use the internet to publish their censored texts, 

                                                        
26 Al-Bayan, 15 April 2007, Dubai (UAE). 

11 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 



or texts which simply did not meet with the publishers’ approval. Sites such as Jidar.com and 

Alawan.com publish the writings of Syrians and other Arabs, as well as translations of texts that have 

influenced global cultural debate.   

 

The virtual life and real life of Syrians have one characteristic in common: isolation. Syrians continue 

to live under the law of silence. Until further notice, their fate appears to be confirmed: to live on the 

margins of advances in web technology. A minority which is “enlightened” spends a lot of time 

running after technical solutions in order to access banned sites, create a blog or simply access 

email.  

 

Faced with criticism about the state of freedom of expression in Syria, the authorities turn a deaf ear. 

They accuse domestic protesters of reflecting the will of “Western forces seeking to damage Syria’s 

image at the very moment that she is confronting imperialist and colonial projects”. The penalties are 

severe because it is supposedly still not “the right time to criticise the situation even if the criticisms 

are justified”. This pretext has been used for decades, and the moment for “free public expression” 

still has not arrived. Thus, any criticism from abroad is considered interference in national affairs and 

denounced as such. 

 

In countries where democracy is lacking, the internet nonetheless represents a technological escape 

route for social, cultural and political issues. “In the real world, we live below the political poverty line. 

Fortunately in the virtual world, the situation is reversed.27” 

 
 

 

                                                        
27 Yassin Haj Saleh, www.rezgar.com, 31 October 2006. 

12 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 



About the Author  

Salam Kawakibi is a researcher in political and social science. He is a senior researcher at Arab 

Reform Initiative and the University of Amsterdam. His main interests are media, civil societies, 

international relations and human rights in the Arab countries. He also has written many articles on 

European and Arabic media and books. He is an appointed trainer in human rights and international 

human law. Furthermore, he is Associate Researcher for IREMAM Aix-en-Provence and GREMMO 

Lyon, collaborating with IFRI in Paris. Mr. Kawakibi is formally educated in economics, international 

relations, international humanitarian law, international human rights, and political science.  

 

13 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 



14 | Internet or Enter-not: the Syrian Experience   Salam Kawakibi  | 2010 

 



 

  

 

 

 

 

 

 

 

About the Knowledge Programme Civil Society in West Asia  
 
The paper is produced in the framework of the Knowledge Programme on Civil Society in West Asia. This is a joint 
initiative by Hivos and the University of Amsterdam with the purpose of generating and integrating knowledge on 
the roles and opportunities for civil society actors in democratization processes in politically challenging 
environments. This programme integrates academic knowledge and practitioner’s knowledge from around the 
world to develop new insights and strategies on how civil society actors in Syria and Iran can contribute to various 
processes of democratization and how international actors can support this.  

 

For more information contact: 
Juliette Verhoeven 
General Coordinator  
Knowledge Programme Civil Society in West Asia 
University of Amsterdam 
Department of Political Science 
Oudezijds Achterburgwal 237 
1012 DL Amsterdam The Netherlands 
E-mail:J.C.Verhoeven@uva.nl 
 
Kawa Hassan 
Knowledge Officer West Asia 
Humanist Institute for Co-operation with Developing Countries 
P.O. Box 85565  
2508 CG The Hague The Netherlands 
www.hivos.net 
E-mail: khassan@hivos.nl  
 
Other papers in this series are also available on www.hivos.net:  

 
Working paper 1:  Moth or Flame: The Sunni Sphere and Regime Durability in Syria, by Teije Hidde Donker.   
Working paper 2:  Civil Society Activism in Morocco: ‘Much Ado About Nothing’?, by Francesco Cavatorta.  
Working paper 3:  Civil Society and Democratization in Contemporary Yemen, by Laurent Bonnefoy and Marine Poirier.  
Working paper 4:  The Downfall of Simplicity, by Stephan de Vries. 
Working paper 5:  Democratization through the Media, by Francesco Cavatorta.  
Working paper 6: State-Business Relations in Morocco, by Farid Boussaid.  
Working paper 7: Civil Society and Democratization in Jordan, by Curtis R. Ryan.  
Working paper 8: Package Politics, by Aurora Sottimano.   
Working paper 9: East European and South American Conceptions of Civil Society, by Marlies Glasius.  
Working paper 10: Internet or Enter-Not: the Syrian Experience, by Salam Kawakibi.  
Working paper 11: The Private Media in Syria, by Salam Kawakibi. 


	Internet or Enter-Not was first published in French as Internet ou Inter-not : L’expérience syrienne, in « Les Médias en Méditerranée - Nouveaux médias, monde arabe et relations internationales », Ed. Khadija Mohsen-Finan, Actes Sud, Paris, 398 p, 2009.
	Colophon
	Internet in Syria: a Recent History 
	On 24 February 1996 the Syrian Prime Minister authorised the Syrian Telecommunications Company (EST) to enter the internet age. He was encouraged to do so by Bashar Al-Assad, who was president of the Syrian Information Technology Association from 1995 to 1999 (before becoming President of Syria in 2000).
	On 11 March 1996 the Prime Minister signed a collaborative agreement with the Association, whose president Al-Assad had “put such immense efforts into bringing the internet to Syria, and internet culture to all of Syrian society.” 
	About the Knowledge Programme Civil Society in West Asia 

