
 

 

EST ASIA 

WORKING PAPER 11   

SALAM KAWAKIBI   

THE PRIVATE MEDIA IN SYRIA  
 

KNOWLEDGE PROGRAMME CIVIL SOCIETY IN W

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
The Private Media in Syria was first published in French as Les médias privés en Syrie in La Syrie, Ouverture Maghreb 
Machrek, N 203, Printemps 2010, Edition Choiseul, PP 59 – 71 
 

 

 

 

Colophon 

d in July 2010 by the Knowledge Programme Civil Society in West Asia, a joint initiative by 
 

 with Developing Countries 

 
Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR), University of Amsterdam   
Department of Political Science 
Oudezijds Achterburgwal 237 | 1012 DL Amsterdam | The Netherlands 
www.assr.nl 
 
Design: Tangerine – Design & communicatie advies, Rotterdam, The Netherlands 
 
ISSN 2210-3473 
 
© University of Amsterdam and Hivos 2010 
All rights reserved 
The publishers encourage fair use of this material provided proper citation is made. 

 

 

 

 
First publishe

Humanist Institute for Co-operation
P.O. Box 85565 | 2508 CG The Hague | The Netherlands 
www.hivos.net 



 
 

The Private Media in Syria 
 

 

 

 

 

 



 

 

 



 
 
 

Table of Contents 
 
 
 

 

nium: Ushering in Real Change? 5 

Conclusion 10 

About the Author 11 
 
 

 

 
 

Recent History 1 

The Third Mille



 

 



Recent History  

, religion and 

 has the right 

ly 

y 

rs, allegedly to preserve and consolidate “the general interest”. Al-Baath, al-Wahda and 

apers, books, 

ere subject to 

uthorities, which could suppress, confiscate and destroy any work 

with the 

is censorship. 

 the following 

urther its own 

for big money 

vate 

eople”. Since 

s itself to be the embodiment of the nation’s interest, this gives it the legitimacy to 

proscribe all forms of private publication that do not serve its interest, i.e. “the nation’s interest”. 

as or work for 

o serving the 

d the Society 

Thawra (The 

ewspaper al-

According to the decree that launched al-Thawra, the newspaper was to “apply the nationalist 

method of socialist construction and in this way participate in the renaissance, renewal and 

ab heritage in literature and science”.5 Next the government turned 

nd in 1965 decided to organise it by passing a law that 

 

                                                       

 

The constitution of the Ba’ath Party stipulates that “freedom of expression, assembly

artistic expression” must be protected, preserved and defended, and that “no authority

to restrict or repress them”.1 The party, which has been in power in Syria since 8 March 1963, quick

declared a state of emergency, thus suppressing “until further notice”2 the publication of the majorit

of newspape

Baradâ were the only newspapers authorised to continue publishing.  

  

This decision was taken so that “the government would have the right to control newsp

radio broadcasts, advertising and television”.3 From then on, all forms of publication w

prior approval by the relevant a

they considered a threat to national security, since every publication had to be compatible 

proclaimed principles of the Revolution. 

 

The years passed, and the veterans of revolutionary ideology continue to legitimise th

Very recently, eminent journalists of the Party justified the “suppressive” approach with

argument: the press affected by it “was supporting retrograde forces and seeking to f

interests given that it encouraged [Syria] to break off with Egypt. [...] It was working 

and the international oil monopolies”. In the party’s view, it was therefore normal to “suppress pri

titles so that the popular media could remplace them and speak with the voice of the p

the Party consider

There is no longer “any need for private newspapers or media that propagate liberal ide

the narrow interests of a few individuals or exploiters. The media are now dedicated t

objectives of society”.4 

 

To tighten the state’s stranglehold, on 27 May 1963 the Ministry of Information create

for the unity of printing and publishing. It began publishing the newspaper al-

Revolution) on 1 July 1963 to stand alongside the Party’s official mouthpiece, the n

Baath. 

 

enrichment of the progressive Ar

its attention to journalism as a profession, a

put in place trades-union regulations. 

 
1 Constitution of the Arab Socialist Ba’ath Party. 
2 “Declaration of the Revolution”, al-Munâdil, Damascus, 1965. 
3 Communiqué published in al-Baath, 13 March 1963. 
4 Turkî SAQÎR, La loi et les médias…, Damascus, Dâr Ya‘rub, 1988, p. 34. 
5 Decree 48 of 27 May 1963 founding the company which publishes the newspaper. 

1 | The Private Media in Syria  Salam Kawakibi  | 2010 



The media policy that was drawn up by the Ba’ath Party was adopted by the governme

The propaganda system was boosted by a multitude of tools under the very strict 

government, or rather of its offshoots, which tried to give the impression that the govern

directly implicated. This method – reinforced by ideology and protected by a pow

apparatus – accompanied the changes that had occurred at the head of the govern

those changes in their turn m

nt authorities. 

control of the 

ment was not 

erful security 

ment, without 

aking any real difference to the organisation of institutions or their 

d the political 

hting by tilting 

w government 

cess began in 

 under the supervision of the Ministry of Information. This 

with a 

 most widely 

oncurrently in 

olitical sphere. 

ical sphere”.6 

 but the return 

teed, with the 

journalists of 

le to exercise their profession, 

did reappear. This move was the result of a process undertaken by Hafez al-Assad in order to 

wider political 

as 

o express his 

s the right to 

y and support 

l parties and 

pe, 

the Minister of Information  categorically refused to accept a press that did not obey to the letter the 

fore stipulated 

ion, confirm Arab 

within the country and strengthen relations with Arab and friendly countries, 

following the principles of the Ba’ath Party and State policy”. Following the same logic, the sixth 

congress of the Ba’ath Party’s regional leadership called on militants to “exert themselves so that the 

                                                       

practice (except through clientelism). 

 

With the arrival in power of Hafez al-Assad in 1970, a feeling of openness pervade

scene. The Correction Movement of 16 November 1970 put an end to the Party’s in-fig

the balance of power towards the so-called moderate wing. For that reason, the ne

gave a lot of weight to the role of information in its quest to control society. This pro

1970 with the creation of a Press Institute

Institute was the first establishment in Syria’s history for training professional journalists, albeit 

degree course biased by propaganda. 

 

The openness of the Correction Movement is described by É. Picard as “the

acknowledged characteristic of the Syrian regime from 1970 onwards. [...] It operated c

the economic sector, on the inter-Arab and international levels, and inside the Syrian p

In each case, it hit certain snags, but it appeared most debatable in the social and polit

Since the press was part of the political sphere, it too benefited from a timid openness,

of titles suspended upon the Ba’ath Party’s arrival in power in 1963 was far from guaran

media staying under the political authorities’ tight control. Nonetheless, certain 

Communist or Nasserian allegiance, who had previously been unab

broaden his alliances and reinforce his power. He stated his belief in a system of 

participation in which “nobody will be questioned on his principles, beliefs or political convictions 

long as he practises them within the framework of the law and the Constitution”.7   

 

The new constitution, proclaimed in 1973, stated that “each citizen has the right t

opinions publicly and freely in speech, in writing or by any other means. He thus ha

participate in monitoring and constructive criticism in order to guarantee national securit

for the socialist regime”.8 This text strengthened the hand of the tolerated politica

encouraged them to demand more space for expression in the media. Flying in the face of this ho
9

policy established by the party in power. Article 3 of the Minister’s regulations there

that “the Ministry’s mission is to use all media tools to enlighten public opin

nationalist orientation 

 
6 Élisabeth PICARD, « La Syrie de 1949 à 1979 », in André RAYMOND, La Syrie d’aujourd’hui, Paris, éditions du CNRS, 
1980, p. 169. 
7 Hâni’ KHALILI, Hâfiz al-Asad, l’idéologie révolutionnaire et la pensée politique, Damascus, Dâr Tilâs, 1987, p. 144. 
8 Paragraph 32 of the constitution. 
9 Al-Thawra, 24 December 1975. 

2 | The Private Media in Syria  Salam Kawakibi  | 2010 



news would be 10 engaged in all areas” , the looked-for engagement being one that did not deviate 

from the party line.  

in amount of 

 

ated because 

as limited. However, the publications were closer in nature to pamphlets 

 of journalists 

hawra and al-
12 

 

to 

 its colleagues al-Baath and al-Thawra, and claimed to fulfil an educational role “by 

improving citizens’ political consciences [...] and encouraging scientific and literary research”.13 This 

e supervision 

h overnment as 

rt of our Arab 

 of liberation 

press had to 

lementing the 

e and marked 
15 To avoid 

ed to strict self-censorship. In the same context, the 

to 

nality”. Such a 

“the values of 

nd finally the 

xamined 

ven so, writings that criticised domestic affairs 

bly in the social, administrative and economic spheres. Journalists sheltered 

“administrations and all those in power to open 

alists. They must answer all their questions so that the answers may be conveyed 

to the people”. Even though the President emphasised that “freedom of the press is part of the 

                                                       

 

Although the government resisted the demands formulated by its allies for a certa

freedom of expression, this did not prevent permitted political parties from distributing their

publications to their membership by subscription. This method of expression was toler

the number of readers w

than real newspapers. 

 

In October 1975, the newspaper Tichrîn (October) was published. The recruitment

increased, breaking the Party members’ monopoly over the other two newspapers, al-T

Baath. Tichrîn was the new – if ephemeral – window through which Communists11 and liberals

were able to express themselves without undermining the state-controlled news system: a sort of

channelling of the protest movement. In its first issue, Tichrîn declared categorically that it adhered 

the politics of

approach was the result of a government policy of developing modern tools to improv

and suppression.  

 

The way in which foreign affairs were presented by t e press was defined by the g

being “the voice of the Arab Revolution. [...] The Palestinian Revolution, which is pa

Revolution, deserves wholehearted support. [...] Thus, the hopes and the struggle

movements all over the world must be echoed in our press”.14 Domestically, the 

respond to demands by the people for “information on how [the people] were imp

revolution, its sentiments, dreams and ideas”. News thus had to be “revolutionary, fre

by a progressive militantism that denounces the enemies of the State and of the people”.

drifting off-message, professionals resort

newspaper al-Thawra stressed the educational and moral role of news, which was supposed 

“develop the individual’s good qualities, refresh his thoughts and reconstruct his perso

press needed to be founded on “morality, patriotism and humanism”, and combat 

feudal, bourgeois and retrograde society”.16 

 

There were various levels of self-censorship: the journalist’s; the section editor’s; a

editor-in-chief’s, who wanted to avoid any blunders. However, newspaper issues were still e

by a political service of the Ministry of Information. E

were allowed, nota

behind Hafez al-Assad’s express will, which ordered 

their doors to journ

 
10 Sixth congress of the regional leadership of the Ba’ath Party, April 1975.  
11 The writers Walîd Mi‘mârî, Chawqî Baghdâdî, Nâdiya Khust and Muhammad al-Maghût. 
12 The novelist Colette Khûrî. 
13 SAQÎR, op. cit., [6], p. 76. 
14 Ahmad KORNÎ, Hâfiz al-Asad, tome 2, Aleppo, no publisher, 1984, p. 338. 
15 ‘Adnân ABÛ FÂKHIR, La presse syrienne entre théorie et pratique, Damascus, Dâr al-Kitâb al-‘arabî, 1985, p. 24. 
16 Al-Thawra, 4 March 1978. 

3 | The Private Media in Syria  Salam Kawakibi  | 2010 



freedom of the nation and the people”,17 journalists worked in such a way as to av

Sanctions imposed on journalists who did step o

oid sanctions. 

ut of line ranged from verbal intimidation to physical 

violence, and even preventative detention for their beliefs. 

rmed protests 

 of this protest 

ng, 

anings, which 

ease political 

 was quickly 

h was transferred and several journalists suspended. 

This move led to intellectuals signing a petition at the end of 1978 that denounced the repressive 

itor-in-chief of 

man Summit 

blications of a 

ith the reviews 

ed to a trade 

 policy of co-

ent was thus able to neutralise a large 

part of the intelligentsia by offering them promotions, with most journalists and writers becoming civil 

sorship. This 

ng journalistic 

 of 

o a 

not have real 

se copies are 

ian journalists 

 subject to the 

 in Syria, and 

al-Akhbâr (The News), considered ideologically close to 

Damascus, have at times been withdrawn or had their distribution delayed. The Syrian state tolerates 

this little window of expression still available to those who cannot publish in their own country as a 

r, prevent the 

ccusing those who write in the Lebanese press of “contact with the enemy” and of 

being “hired pens”.  

 

                                                       

 

Press control was relatively lenient from 1970 to 1978, the year that saw a rise in the a

of the Muslim Brotherhood, with an increase in bombings. Despite the religious nature

movement, left-wing militants also participated in it in order to claim political rights. In the beginni

the government listened, organising public debates with intellectuals of all political le

some journalists tried to relay and comment on. The government also wanted to app

protesters by winning over the Left in its battle against Islamism. But the overture

brought to an end: the editor-in-chief of al-Baat

measures inflicted on the press and literary publications. 

 

Even those closest to the government were not spared, such as Amîd al-Khûlî, ed

Tichrîn, who was dismissed following his editorial commenting on the 1987 Am

(Jordan).18 And yet there was a certain amount of tolerance for low-circulation pu

theoretical nature that reflected the thought processes of the Left. This was the case w

al-Nahj (The Path) and Dirâsât ishtirâkiyya (Socialist Studies). Journalists who belong

union were given tax and housing advantages according to their degree of loyalty, with a

option also being put in place to reduce protests. The governm

servants in the press, in secondary and higher education, and even in cen

administrative dependence was for many years one of the main methods of controlli

work. The most committed protesters, on the other hand, went into exile.  

 

The three official newspapers together printed no more than 100,000 copies per day, only half

which were sold, the remainder being distributed for free within the civil service. In a statement t

Lebanese newspaper, the Minister of Information stressed this weakness: “We do 

media. All we have are three dailies with a circulation of 60,000 [sic] each. Half of tho

unsold, because the newspapers are failing”.19 From that moment on, numerous Syr

found an outlet in the Lebanese press, whose distribution in Syria is erratic, since it is

censors’ whims. For example, selling the daily al-Nahâr (The Day) is strictly forbidden

even al-Safîr (The Ambassador) and 

safety valve and a means of monitoring the protest movement. That does not, howeve

authorities from a

 
17 Tichrîn, 18 April 1978 and 20 August 1977. 
18 Conference of Arab Heads of State, 8–11 November 1987, with two conversations between Hafez al-Assad and 
Saddam Hussein. 
19 Al-Nahâr, 16 June 2000. 

4 | The Private Media in Syria  Salam Kawakibi  | 2010 



The Third Millennium: Ushering in Real Change?  

tly controlled 

l Progressive 

ne newspaper 

of 

at also carried contributions by 

independent figures. The newspapers of the other parties remained practically non-existent and 

ter the media 

s have been 

which leaves 

re close to 5 

5,000 pounds 

001 provides 

edia situation 

io stations as 

pose censorship as a 

e 

g the country 

ent. 

l-Dûmarî (The 

the support of 

d as to which 

d, since the newspaper was 

ard enchaîné, 

ociety – albeit 

 fault that can 

as  2001, 

ent, 

estic affairs in 

a barely critical vein, devoting dossiers to topics that were previously considered too sensitive, such 

 

In 2006, al-Watan (The Motherland) presented itself as the “first independent Syrian political daily for 

four decades”. Al-Watan is three years old, and its editor-in-chief considers his project a “political and 

financial adventure, with the launch of the first private political newspaper in Syria in four decades”.20 

                                                       

 

Following Bashar al-Assad’s accession to the Presidency in 2000, the timid and tigh

opening up of the media started to flag. Parties which were members of the Nationa

Front were granted permission to sell their publications at newspaper stands, but the o

that managed to distinguish itsef by a more critical tone than the official press was the mouthpiece 

a branch of the Communist Party: al-Nûr (The Light), a weekly th

contented themselves with echoing the official line in its most rudimentary form.  

 

A new publishing law was passed in 2001, which allowed the private sector to re-en

industry, having been banned from it since 1963. Since then, over 250 publication

approved. Few of them appear regularly, with only 25 to 30 being effectively published, 

plenty of room for a black market in approval permits. The sums changing hands a

million Syrian pounds (330,000 euros) per permit, with the actual cost not exceeding 2

(16,000 euros). However, the relatively high number of approved publications since 2

the Ministry of Information with an argument in its favour, which it uses every time the m

in Syria is discussed. The media landscape has also been broadened by dozens of rad

well as two TV channels.  However, even though the new law does not im

prerequisite, it does remain very repressive and contains an arsenal of restrictions that complicat

the work of journalists. It also affects all other forms of publication in Syria and enterin

from abroad, as well as printing presses, with sanctions ranging from fines to imprisonm

 

The first newspaper to benefit from this glimmer of openness was a satirical one: a

Scout), published by Alî Farzât, the renowned caricaturist. Its editor claims to have had 

the Syrian President for the launch of his publication and to have been given a free han

taboo subjects he might tackle. But the adventure was short-live

suspended on the Prime Minister’s orders on 28 July 2003. In the tradition of Le Can

the newspaper contained articles, enquiries and cartoons denouncing corruption in s

cautiously. But it was also used to settle scores in the manner of the British tabloids, a

be ascribed to the lack of professionalism which pervades the profession. 

 

Abyad wa wad (Black and White), the only private political magazine, was launched in early

with the son of one of the country’s high-ranking officers as its owner. In spite of its meagre cont

the magazine has managed to make a name for itself (by default). It covers Syrian dom

as Syria’s political parties.   

 
20 Al-Khalîj, 10 January 2009, United Arab Emirates. 

5 | The Private Media in Syria  Salam Kawakibi  | 2010 



But rumours link him to a member of the President’s family. In the beginning, the pap

columns to editorials by independent intellectuals often banned from the official press.

was soon stopped, however, and the newspaper became a fourth version of its offic

With the exception of its more modern format and its better adapted journalistic te

Watan is scrupulous about toeing the official editorial line. Worse, the newspaper behav

in denouncing certain independent intellectuals, which included publishing a list of Sy

of having written for the Israeli press or, at least, of having been 

er opened its 

 This practice 

ial colleagues. 

rminology, al-

ed deplorably 

rians accused 

used by the Israeli Ministry of 

tember 2004. 

e, first being 

ed a reader’s 

he 

y the Syrian authorities, while issue 52 (October 

2009) was removed from circulation because of an audacious dossier on the state of the private 

 

increased openness: the number of private of 

at the media 

 For instance, 

 University of 

ly modified to 

by 

r, 

d psychology. They graduate with 

a little knowledge of each of these subjects without having any mastery of the news sector, and 

ese students, 

es manage to 

responsibility 

 

This situation generates a lack of professionnalism. The new generation of private-sector journalists 

often blends investigative work with libellous denunciation. In some relatively open areas, these 

t really defending the 

requirements of transparency and the constitutional state. As a result, the financial press has above 

all become a tool for blackmail and denunciation.   

 

                                                       

Foreign Affairs. But the intellectuals concerned went to court and won their case.  

 

Chabâblek, a monthly magazine for the Syrian youth, was first published on 27 Sep

Despite respecting the Ministry’s terms and conditions, it had a precarious existenc

banned from sale and then from circulation. For example, issue 47 (May 2009) publish

letter declaring that he “would not return to Syria because of its military service”, a sentence t

censors considered an attack on “national sentiment”. Issue 49 suffered the same fate because of a 

piece about the Facebook website being banned b

press in Syria. Since then, the editor-in-chief has decided to suspend publication by way of protesting

against the verbal orders which poison the life of the press.21 

 

In appearance, there are many indicators of an 

publications, radio stations and television channels. But closer scrutiny of the way th

actually function gives a better understanding of this distinctively Syrian “static reform”.

the majority of press titles deal with economics and social life. 

 

The teaching of journalism is limited to one section of the literature faculty of the

Damascus. In 1987 this section was called the “Press Section”, but this was recent

“Information Section”. The subjects taught date from the 1970s, with theory-based lessons given 

lecturers who have never really known the world of current affairs. During the university yea

students take courses in political sociology, history, philosophy an

therefore mostly swell the ranks of the unemployed. The private media rarely employ th

having no confidence in their competence. With a bit of luck and support, some graduat

land jobs in the public sector and thus add to the hundreds of executives without real 

who clog the corridors of the public television station and offical newspapers.  

journalists play the part of the law in corruption scandals, but withou

 
21 On 26 October 2009. Since then, the website www.scm-sy.net is no longer accessible. The activities of the Syrian 
Centre for Media and Freedom of Expression can be found at www.anhri.net/syria/scm/2009/pr1026.shtml. 

6 | The Private Media in Syria  Salam Kawakibi  | 2010 



A poll carried out by students from the Information Section of the University of Dam

much used expression “paroles de journaux” [newspaper words], meaning news without foundation,

found that 86 out of the sample of 100 Syrians considered the expressio

ascus on the 

 

n a fair representation of the 

quality of news coverage, with 64% having no confidence at all in the Syrian press.   

s, which can, 

nd 

dominated by 

cent to attract 

r. 

nks. Then the 

 strictly non-

 have 

us, 

adually developing, with an emphasis on 

daily life and the needs of the majority of the population, and without venturing onto the political 

 Voice of the 

 alongside the 

 Even though 

as been talk of dozens of requests for approval, only three private channels exist: al-Dunyâ 

(The World), broadcast from Syria; al-Machriq (The Orient) and Cham (Syria) broadcast from Dubai 

lties with the 

ijacking of the 

we are 

ur channel is 

r of our news, 

al news. [...] The channel is financed by seven well-known businessmen, and our 

financing is not in any way linked to the State”.22 This statement lost all credibility as soon as the 

ntial political 

y 

l media policy, 

but with modern tools.  

 

roadcasts from Cairo, avoids aggravating Egypt’s already 

ambiguous relations with Damascus. Launched by a member of the Syrian National Assembly amidst 

near-official media coverage, Cham is experiencing financial difficulties and has chosen to base itself 

in Cairo to escape direct government control. But this emigration has not in any way given it an anti-

                                                       

 

As for private radio stations, permits have been issued for commercialmusic station

however, also cover societal items. Dozens of radio stations were created – mostly in Damascus a

Aleppo – and successfully managed to capture the advertising market previously 

Lebanese radio picked up in Syria. To begin with, presenters adopted a Lebanese ac

audiences that were used to following commercial broadcasts from the other side of the borde

Programming was entirely devoted to music, with commentary restricted to a few li

stations widened their activities to include broadcasts on a variety of subjects, all of them

political. They also increasingly focused on the young and on female listeners. Recently, they

become interested in public debates on such issues as the draft legislation on personal stat

honour killings and public services. This experiment is gr

scene, which continues to be the strict reserve of public radio: Sawt al-chaab (The

People), Sawt al-chabâb (The Voice of Youth) and Radio Damascus.  

 

The parallel development of television offers another window, with private TV channels

public ones (the first and second channel, the satellite channel, the fiction channel).

there h

and Cairo respectively. These last two have been in financial and administrative difficu

authorities – difficulties which might well conceal an intention to carry out a political h

channels. 

 

Referring to the level of independence of his channel, al-Dunyâ’s director insists that “

independent in our work and broadcast from the free zone in Damascus. As a result, o

treated like a foreign channel, and there is no censorship either of our programmes o

not even our politic

owners’ names were made public: businessmen closely linked to the country’s influe

authorities. In spite of this, the channel tried to distinguish apart from the public channels b

modernising its news format, but without changing the content. In fact, it backs officia

The channel Cham, which now b

 
22 See www.addounia.tv/index.php?p=192&id=1395. 

7 | The Private Media in Syria  Salam Kawakibi  | 2010 



establishment or critical identity. On the contrary, it reproduces the official discourse while adding a 

spiritual dimension with increased religious broadcasts.  

tries hard to 

ian viewer by 

mes look to 

nels. 

welcome from 

ournalists and 

 al-Machriq in 

ons for the move range from those who consider this coercion to be politically 

motivated and those who see it merely as the business takeover of a profitable project by people 

ews channel. 

al manoeuvre, 

ve to accept a 

iven the previous 

experiments in the private sector. Even though the prevailing sentiment in political circles is that the 

 to admit that 

quired.   

ctor of public 

ression in the 

 even defies 

: “The official 

Syria and is 

protected by law.” But the same director adds: “We welcome critical people but reject vindicative 

those of the 

hand, anyone 

lt and weaken 

ng freedom of 

dia lack freedom of expression and 

saying that they are committed, with a nationalist Arab identity that they cannot neglect. [...] Syrian 

 allowed to criticise all State authorities that can plausibly be criticised, on the condition that 

25
 In this climate, the Minister of Information 

banned the broadcasting of the August 2009 show of the public-television programme Alâma fâriqa 

(Distinguishing Mark), which hosted an eminent member of the Ba’ath Party. 

 

                                                       

 

Al-Machriq, launched in Febraury 2009 by a Syrian businessman living in Dubai, 

distinguish itself from its colleagues. It has developed a new language for the Syr

addressing his real everyday problems, without many taboos. Thus its cultural program

set themselves apart from a cultural discourse long impoverished by the public chan

Intellectuals are beginning to see it as an asset, but there has been a less enthusiastic 

the authorities: the channel’s Damascus offices were closed at the end of July 2009. J

technicians were ordered to resign and to commit themselves to not collaborating with

the future. Explanati

close to the government.  

 

In the public sector, there is a Ministry of Information project to launch a continuous n

Official sources believe it is important that the channel enjoys a wide margin of politic

as concerns both the form and the content of its coverage, and that it will therefore ha

diversity of opinions on domestic affairs. This leaves a lot to be desired, g

official media are incompetent and lack credibility, these circles visibly lack the courage

a media revolution and a relaxing of the restrictions on public expression are urgently re

 

On the contrary, the way the public media work is persistently defended. The dire

television does not accept criticism and goes so far as to foreground freedom of exp

public sector. She does not admit that the media in Syria do not enjoy freedom and

critics to find other official media that have the same degree of freedom as Syria’s

Syrian media are the strongest on the Arab scene. [...] Freedom of expression exists in 

people. By our definition, a critic is a citizen who has contradictory opinions to 

government on a number of topics, his ‘ceiling’23 being the Motherland. On the other 

who accuses the government evidently believes that the patriotic citizen should insu

the dignity of the nation and the people. In our view, that person is vindicative [...]”.24 

 

The editor-in-chef of the daily newspaper Tichrîn follows the same logic by exaggerati

expression: “There is a difference between saying that Syrian me

media are

the criticism be well-argued, documented and objective”.

 
23 I.e. his limits. 
24 Al-Khalîj, 20 January 2009. 
25 Samîra Masalmé, www.sadasoria.com, 23 September 2009. 

8 | The Private Media in Syria  Salam Kawakibi  | 2010 



And yet the official media restrictions are apparently insufficient, since it has been

journalists are ranked by the Prime Minister in terms of their patriotism: “committed journ

the cause and interest of the nation; journalists who are only committed to further

interests; and hostile journalists who give us no reason for hope”.

 claimed that 

alists loyal to 

ing their own 

09, the Prime 

l only with the Syrian News Agency (SANA) and banned 

them from supplying information directly to the media. 

ign media as 

s. [...] I notice that there has 

been a proliferation of bad news about us in the Arab press. [...] They are not interested in good 

was 

 

n decreased, 

through Syrian 

 astute bit of 

Syrian Centre 

l-

human-rights sites, 

14 proxy sites, 11 newspaper, radio and television sites, 9 cultural sites, 6 Iraqi sites, 1 Palestinian 

site – a total of 241 sites. In a situation where democracy struggles to establish itself, the Internet 

nonetheless manages to embody a technological way out for social, cultural and political issues. 

 

                                                       

26 On 25 May 20

Minister decided to force civil servants to dea

 

The Ba’ath Party mouthpiece stigmatises Syrian correspondents working in the fore

follows: “they only know how to write to hurt people and twist meaning

news. [...] These journalists lack human dignity, national sentiment and patriotism”.27 

 

The Syrian Internet was developed by Bashar al-Assad before he became President of Syria. It 

approved by the government in 1996, though without allowing the general public direct access to the

network. The growth of this sector has accelerated and the restrictions gradually bee

but the security services have not relinquished their monitoring of emails passing 

servers. In 2003, private service providers entered the market. There followed an

footwork on the part of the authorities to control the flow of information. The tally of the 

for Media and Freedom of Expression28 stands at 49 Kurdish sites, 35 opposition sites, 32 socia

networking sites, 31 general-media sites, 22 Lebanese sites, 16 Islamic sites, 15 

 
26 Al-Baath, 30 August 2009. 
27 Ibid., 17 September 2009. 
28 See www.openarab.net/ar/node/1398. 

9 | The Private Media in Syria  Salam Kawakibi  | 2010 



Conclusion 

f Information, 

ty and loss of 

approval, are 

eir 

the Internet or for publishing articles “that undermine national sentiment”. A substantial 

number of private publications closed after two or three issues, for want of financing, freedom and 

lications gives 

owever, this 

now 

bstacle which 

te advertising 

 adverts, it taxed media advertising revenue to the tune of 

30–40%. This behaviour, which has been described as racketeering by the people concerned, further 

organisation’s 

 in the towel. 

on-makers. In 

 submitted a 

o launch the 

country. If the 

shackled and 

follows: tax exemption, like any other investment; and the development of a suitable legislative 

environment and partnership with the Ministry, but without being under its supervision. Appeals to the 

authorities to increase openness and reconsider the necessity for deregulating the public sphere are 

growing in number all the time. The response so far has been exclusively negative, but there is hope.   

 

 

In 2009 over 50 newspaper and magazine issues were suspended by the Minister o

without written trace, with all that this involves in terms of financial loss, loss of credibili

regularity. Advertisers, fearful of irregular publication dates and government dis

abandoning the “risky” private media. Individuals are sentenced to imprisonment for sharing th

thoughts on 

professionalism. 

 

All the authorities engage in censorship, and even the organisation that distributes pub

itself the right to delay or even block the circulation of a newspaper or magazine. H

organisation, which has a monopoly on distribution, will see its power reduced two years from 

after a decision was recently taken to deregulate the market gradually. Another o

complicates the workings of the media was linked to the monopoly situation of the sta

organisation. Without itself producing any

depleted the private media. But a revolutionary decision recently removed the 

monopoly and deregulated the advertising sector. 

 

Meanwhile efforts are continuing and those who dream of better days have not thrown

Being optimists, they believe in reason; and start initiatives to reach out to the decisi

October 2005, for mostly commercial reasons, a private Syrian press consortium

proposal to decision-makers entitled “The Syrian Media: Industry and Partnership”. T

debate on this subject, the group asked whether private media really existed in the 

answer is affirmative, will these media be able to play their part? After 40 years of 

biased public media, is it possible to develop private media? The consortium defined its requests as 

10 | The Private Media in Syria  Salam Kawakibi  | 2010 



About the Author   

rcher at Arab 

civil societies, 

ny articles on 

nal 

rovence and GREMMO 

Lyon, collaborating with IFRI in Paris. Mr. Kawakibi is formally educated in economics, international 

relations, international humanitarian law, international human rights, and political science.  

 

Salam Kawakibi is a researcher in political and social science. He is a senior resea

Reform Initiative and the University of Amsterdam. His main interests are media, 

international relations and human rights in the Arab countries. He also has written ma

European and Arabic media and books. He is an appointed trainer in human rights and internatio

human law. Furthermore, he is Associate Researcher for IREMAM Aix-en-P

11 | The Private Media in Syria  Salam Kawakibi  | 2010 



12 | The Private Media in Syria  Salam Kawakibi  | 2010 



 

  

 

 

 

 

 

 

rogramme on Civil Society in West Asia. This is a joint 
initiative by Hivos and the University of Amsterdam with the purpose of generating and integrating knowledge on 

ities for civil society actors in democratization processes in politically challenging 
. This programme integrates academic knowledge and practitioner’s knowledge from around the 

w civil society actors in Syria and Iran can contribute to various 
ternational actors can support this.  

 

 

General Coordinator  
West Asia 

n@uva.nl 

Kawa Hassan 

 
Working paper 1:  Moth or Flame: The Sunni Sphere and Regime Durability in Syria, by Teije Hidde Donker.   
Working paper 2:  Civil Society Activism in Morocco: ‘Much Ado About Nothing’?, by Francesco Cavatorta.  
Working paper 3:  Civil Society and Democratization in Contemporary Yemen, by Laurent Bonnefoy and Marine Poirier.  
Working paper 4:  The Downfall of Simplicity, by Stephan de Vries. 
Working paper 5:  Democratization through the Media, by Francesco Cavatorta.  
Working paper 6: State-Business Relations in Morocco, by Farid Boussaid.  
Working paper 7: Civil Society and Democratization in Jordan, by Curtis R. Ryan.  
Working paper 8: Package Politics, by Aurora Sottimano.   
Working paper 9: East European and South American Conceptions of Civil Society, by Marlies Glasius.  
Working paper 10: Internet or Enter-Not: the Syrian Experience, by Salam Kawakibi.  
Working paper 11: The Private Media in Syria, by Salam Kawakibi.  

 

About the Knowledge Programme Civil Society in West Asia  
 
The paper is produced in the framework of the Knowledge P

the roles and opportun
environments
world to develop new insights and strategies on ho

cratization and how inprocesses of demo

For more information contact:
Juliette Verhoeven 

Knowledge Programme Civil Society in 
University of Amsterdam 

of Political Science Department 
Oudezijds Achterburgwal 237 
1012 DL Amsterdam The Netherlands 
E-mail:J.C.Verhoeve
 

Knowledge Officer West Asia 
Humanist Institute for Co-operation with Developing Countries 
P.O. Box 85565  
2508 CG The Hague The Netherlands 
www.hivos.net 
E-mail: khassan@hivos.nl  
 
Other papers in this series are also available on www.hivos.net:  


	Colophon
	Recent History 
	The Third Millennium: Ushering in Real Change? 
	Conclusion
	About the Author  
	About the Knowledge Programme Civil Society in West Asia 

