
 

 

KNOWLEDGE PROGRAMME CIVIL SOCIETY IN WEST ASIA 

WORKING PAPER 20 

MAAIKE WARNAAR  

SO MANY SIMILARITIES 
LINKING DOMESTIC DISSENT TO 

FOREIGN THREAT IN IRAN 
 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Colophon 
 
First published in March 2011 by the Knowledge Programme Civil Society in West Asia, a joint initiative by 
 
Humanist Institute for Co-operation with Developing Countries 
P.O. Box 85565 | 2508 CG the Hague | the Netherlands 
www.hivos.net 
 
Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR), University of Amsterdam   
Department of Political Science 
Oudezijds Achterburgwal 237 | 1012 DL Amsterdam | the Netherlands 
www.aissr.uva.nl 
 
Design: Tangerine – Design & communicatie advies, Rotterdam, the Netherlands 
 
Cover photo: Maaike Warnaar  
 
ISSN 2210-3473 
 
© University of Amsterdam and Hivos 2011 
All rights reserved 
The publishers encourage fair use of this material provided proper citation is made. 



 
 

 

So many Similarities 

   Linking Domestic Dissent to   
Foreign Threat in Iran 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

 



Table of Contents 
 
 
 
 

Introduction          1 

Outside Threat         2 

The Enemy Inside         5 

A ‘velvet coup’         7 

Implications          10 

So many Similarities        11 

Bibliography          13 

About the Author         18 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



 



 

Introduction 
 
This paper offers an analysis of Iran’s hardline narrative about the 2009 events in general and the 

Green Movement in particular. This narrative dismisses domestic challenges to the regime as a 

product of Western interference. The paper shows that this narrative is a product not of simple 

paranoia, but an inherently consistent and thought through narrative based in existing understanding 

of Western meddling. The regime not only tries to defuse opposition by connecting it to a foreign 

threat, but also aims to justify the violence used against journalists, reformers and Green Movement 

activists by branding them as ‘agents of the West’. Whether the regime succeeds in selling their 

message to a broader Iranian public remains the question, and may partly rely on the availability of a 

counter-narrative from the side of the Greens.   

 
Western leaders must have been biting their tongue during the aftermath of Iran’s 2009 Presidential 

elections. Since the Islamic Republic’s regime’s rise to power in the 1979 Revolution, Western 

governments have difficult relations with Iran, and the massive demonstrations which took place after 

the announcements of Mahmoud Ahmadinejad’s victory in June 2009 were an unprecedented 

challenge to the regime. However, instead of expressing outright support for the protestors and their 

favoured candidate, Western leaders merely expressed their concern about the vote-rigging 

allegations as well as the regime’s violent response to the demonstrations. One reason for this was 

that overt support for the demonstrators could feed suspicions about Western meddling in Iran’s 

affairs. This would make it even harder for the West to come to a settlement of disputes such as the 

nuclear issue (Kessler 2009).  

 
Another rationale was that any Western support for the opposition movement would be its kiss of 

death: any association with Western meddling would seriously undermine the credibility of the 

movement as an indigenous endeavour. While this is true, in light of the West’s relations with Iran in 

the last 30 years - its efforts to support civil society initiatives in Iran, the improvement of Iran-West 

relations during the Presidency during Khatami and the statements calling for an inquiry into the 

election results, as well as condemnation of the treatment of activists and protestors1 - the West’s 

somewhat muted response to Green Movement activism was too little too late. A side effect of the 

West’s confrontational approach towards Iran is that reform efforts in Iran have for long been framed 

by hardliners as Western interference. The 2009 demonstrations were no exception to this. This 

paper discusses the anti-reformist narrative during the events before and after the 2009 Presidential 

elections (hereafter called the 2009 events) and aims to show how hardline conservative discourse2 

discredits reformists by framing them as the enemy inside with connection with Iran’s historical 
                                                        
1 Stephan de Vries (2010) sums up (proposed) legislation in the US in ‘support’ of democracy and/or the opposition, 
including the recent “Resolution H.Res. 888 (2009, 111th Congress) [which] expresses ‘the continued support and call 
for a renewed focus on the ‘Green Movement’ within Iran, which embraces the yearning of the Iranian people in seeking 
freedom, human rights, and fundamental elements of democracy’. The ‘Stand with the Iranian People Act’ of 2009 (H.R. 
4303, 111th Congress) calls for ‘prohibiting Federal procurement contracts with persons that provide censorship or 
surveillance technology to the Government of Iran’. And, finally, the ‘Iran Democratic Transition Act of 2010’ (S. 3008, 
111th Congress) calls for the establishment of ‘a program to support a transition to a freely elected, open democracy in 
Iran’.”  
2 Hardline accounts of the 2009 events show remarkable similarity and overlap to a great extent. It is this shared 
understanding of the events which forms the basis of this paper. It makes use of statements by hardliners in Iran’s state 
apparatus, government and leadership, and others hardliners who have expressed themselves on the issues. More than 
any other source, the author relies on account provided by the hardline Iranian daily Keyhan – the main mouthpiece of 
Iran’s hardliners.   

1 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



outside enemies. This is done through dissemination of an inherently consistent narrative of the 2009 

events, which is made plausible by its appeal to existing perceptions of foreign enemies meddling in 

Iran’s internal affairs.   

Outside Threat 
 
The statements of leaders and spokespeople of the Iranian regime alike, never fail to emphasize 

Iran’s troubled relations with the West. These views also resonate among the Iranian media, and are 

a recurrent theme in the reports and opinion pieces of the conservative newspapers. Some analysts 

have suggested that this hostile rhetoric has little importance for Iranian foreign policy, which is 

guided not by ideological but geostrategic considerations. However, dismissing this rhetoric as ‘more 

bark than bite’, does not do justice to its importance at a domestic level, where it serves as a source 

of domestic legitimacy. Iran’s foreign policy discourse is replete with references to Iran’s 

contemporary history. According to the official narrative, Iran’s 20th century history was shaped by its 

interactions with colonial powers, particularly Britain and the United States. Most recently during the 

reign of Iran’s last Shah, these countries were allowed a free hand in Iranian affairs to secure their 

own interests. Epic in this regard was the 1953 coup to restore Britain’s oil interests in Iran. When 

Prime Minister Mosaddeq nationalized Iran’s oil, MI6 and CIA together with domestic opposition 

overthrew Mosaddeq’s government and put the Shah back in power. The 1979 revolution was 

directed towards this increasingly despotic Shah, but was by extension a revolution against foreign 

interference in Iranian affairs. The Islamic Republic which came into being through this revolution 

continues to see it as its mission to put up resistance against these foreign powers. Its political 

discourse is replete with reference to foreign powers intentions to dominate Iran by weakening it, and 

Iran’s continuing opposition to these efforts.  

 
Today, the 1979 revolutionary slogans directed towards an interfering West echo in Iran’s foreign 

policy discourse. An example from a speech by Khamene’i in 2006:  

 
‘Our Muslim nations have the experience of colonialism and neo-colonialism in front of them. 
Now, during the period of postmodern colonialism we should take lessons from those 
experiences and should not once again allow the enemy to dominate our destiny for a long 
time’ (Khamene’i, January 9, 2006). 

 
While Khamene’i implies particularly the United States and Britain when he speaks about ‘the 

enemy’, President Ahmadinejad generally refers to these powers as the ‘bullying’ or ‘arrogant 

powers’ emphasizing that “the great Iranian people, with their trust in God, and with determination 

and steadfastness and with the support of its friends, will resist the bullying and has defended and 

will continue to defends its rights” (Ahmadinejad, September 24, 2008). 

 
According to the official discourse, the enemy has many means at its disposal to assert its influence 

internationally, in the region and in Iran. It emphasizes among other things the military might of the 

West and its occupation of Iraq and Afghanistan, as well as its tight grip on the UN – particularly the 

Security Council, and its economic power. More than anything, however, the West is using its 

ideational power: an “…evil chain of propagandas and a myriad of lie-spreading and rumor-

mongering media centres,” particularly aimed at “provocation of sectarian snobbery, prejudice and 

enmity among brothers.” (Khamene’i,  November 26, 2009). The West’s use of propaganda to create 

2 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



doubt and discord among Iranians is a recurrent theme in official foreign policy discourse (see also: 

Khamene’i, April 6 2007, March 4 2009, October 21, 2005; Ahmadinejad, September 24 2008), and 

like in history “they usually try to achieve their goals through their agents” (Khamene’i, January 9, 

2006). 

 
The 2009 events are framed as a continuation to these Western policies of divide and rule. However, 

they were not merely directed at sowing discord, but aimed at regime change. To be sure, 

perspectives on the events of 2009 differ among hardline conservatives. However, there seems to be 

consensus on the pre-planned nature of those events by a coalition between reformists and outside 

enemies. Whether the initiative was with the reformists, and outsiders merely took advantage of 

these events, or whether the events were pre-planned by outsiders, and the reformists only acted as 

their agents seems to be a matter of perspective. Most sources however, imply the latter scenario, 

where the West aimed to trigger a ‘velvet coup’ in Iran. The foreign governments which hardline 

conservatives identified as the main perpetrators without exception Western, in the first place the 

United States and United Kingdom. Also Israel is mentioned as one of the designers of the post-

election unrest. Other countries are complicit, but play minor roles. 

 
President Ahmadinejad and Supreme Leader Ayatollah Ali Khamene’i both emphasized Western 

interference in the weeks following the elections:   

 
‘[The West] tried to interfere in our election, made irrelevant plans, acted rudely, 
insulted the nation and supported sedition and attacks on public property.’ 
(Ahmadinejad, July 16, 2009) 
 
‘…foreign elements triggered a line of destruction, arson, pillage of public wealth and 
unrest; they have no link to people or supporters of candidates rather they are related 
to ill wishers of the Iranian nation and mercenaries of Western and Zionist services’  
(Khamene’i, June 20, 2009). 

 
In this same speech, Ayatollah Khamene’i also emphasized that “the British government proved 

more wicked than others in this regard,” and media reports also emphasize the exceptional role of 

the BBC3 and the British embassy during the unrest. (Keyhan, June 17, 2009) That hardliners 

identity the British as the main culprit (and not the Americans – in foreign policy discourse Iran’s most 

prominent enemy), is probably because the United States broke off diplomatic ties with Iran after the 

hostage crisis of 1979-80. Since then, hardliners argue, the U.S. relied on the British to take on the 

unfinished mission of the Americans. The United States had tried to open an interest section in 

Tehran for the purpose of coordinating the post-election unrest, but had been unsuccessful 

(Shari’atmadari, June 30, 2009).  

 
The main goal of the West, it is argued, was a coup d’état much in line with other colour revolutions 

supported by these countries. Through such a scenario, they could install a government friendly to 

their interests, and at the same time give in to Zionist pressure to rid the world of the anti-Zionist 

president Ahmadinejad (Safari, July 15, 2009). The idea that the West had planned a velvet coup for 

Iran is made plausible in three ways. First, the 2009 events were framed as a continuation of the 

West’s historical policies with regard to Iran. The “British government’s dualistic approach is known 

                                                        
3 The British media, “executive tools of the British government’s interventionist policies” (Keyhan, June 17 2009) – had a 
major role to play according to the hardliners (Keyhan, December 28, 2009 and July 17, 2010). 

3 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



from the past. It interferes in all countries’ affairs by the slogan of “divide and conquer”,” one source 

recounts. As an example it mentions the U.K.’s efforts during the constitutional movement by sowing 

discord among clerical leaders (Keyhan, July 21, 2009) Keyhan also makes mention of the British 

and Americans hiring agents in Iran to conduct the 1953 coup, and BBC’s special role in that coup. “It 

seems they are looking for another Sha’ban Bimokh,”4 it writes (June 25, 2009)  

 
Secondly, hardliners add credibility to the notion of foreign interference by emphasizing that the West 

is known for its strategy of velvet coup d’etats and colour revolutions (Omidi, August 26, 2009) In 

providing its own definition of colour revolutions, Keyhan makes a clear statement about the nature of 

these coups. A velvet revolution, Keyhan argues, is the 

 
‘overthrowing of a system or a government in a non-military way, by provoking the people to 
riot and by using psychological, destructive propaganda and deceptive methods using the 
media and information and communication tools. A velvet revolution takes place by 
coordinating domestic and foreign assistance.’ (Mowlana, August 10 2009). 

 
Keyhan refers to the coup d’états in the Ukraine, Kirgizstan, Georgia and Serbia (Shari’atmadari, 

August 17, 2009 and June 13, 2009; Mohammadi, June 30, 2009), and emphasized the similarities 

with the 2009 events (Mohammadi, June 30 2009). The fact that the reformists a colour (green)5 for 

their movement is seen as another sign that the 2009 events were another Western attempt at a 

colour revolution. Confessions by reformist in August confirmed this suspicion (Keyhan, August 2, 

2009) 

 
Third, hardliners argue that the attempted coup of 2009 is much in line with the West’s Iran policy 

since the 1979 revolution, and are merely a continuation of their well-known policy:   

 
‘Since the first day of the victory of the Islamic Revolution, Western powers, led by 
America, launched a project to abolish the revolution, or at least suppress it’ 
(Borumand, February 7 2009). 
 

This may sound unreasonable to readers in the West, but the fears of foreign meddling in Iran cannot 

be equated to mere paranoia. One should not forget that until the 1979 Revolution Iran was 

governed by a Shah who owed his power to the United Kingdom and the United States. More than 

the US, the UK is notorious for its long history of meddling in Iranian (political) affairs, and of 

exploiting its oil reserves for its own gain. The 1953 Coup against Mosaddeq is a textbook example 

of this. Since the 1979 Revolution, particularly the United States has made no secret of its wish for 

regime change in Iran, and has in this way also contributed to the credibility of the neoconservatives’ 

accusations. Not only has the U.S. supported initiatives for democracy promotion in Iran, hardliners 

claim there is evidence that the U.S. supports the terrorist Jundallah, which fights for Sunni rights in 

Iran. Moreover, the U.S. is at least sympathetic to the Mojahedin-e Khalq which has been fighting the 

Iranian regime from abroad. Keeping this in mind, the notion of a United States initiation coup after 

the 2009 elections seems a possible or even, as hardliners argue, a predictable strategy (Imani, 

August 29 2009; Shari’atmadari June 28, 2009, August 17, 2009, August 6, 2009). In this regard, 

                                                        
4 Shaban “Bimokh” (Brainless) Jafari led the counter-uprising in Tehran to reinstate the Shah.   
5 The colour of islam, now adopted by people who “had nothing in the slightest to do with holiness – most of whom in 
fact did not even observe the most basic Islamic codes of conduct” (Shari’atmadari, June 13, 2009) 

4 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



emphasis is also put on the similarities and links between the 2009 and 1999 street riots. (Imani, 

August 29, 2009; Omidi August 26, 2009; Keyhan, June 28, 2010). 

The Enemy Inside 
 
The reformist movement became part of the Iranian political mainstream with the victory of 

Mohammad Khatami in 1997. Since, Iranian hardliners’ efforts gradually excluded this movement 

from politics. Central to their aims was an ideological campaign to label reformists as lackeys to 

outside enemies. During Khatami’s term (1997-2005), hardliners viewed the reformist foreign policy 

of détente at best as “an acceptance of weakness and surrender to the enemy” (Norooz, February 

17, 2002). At worst, reformists were considered the enemy’s “fifth column inside the country” 

(Shari’atmadari, May 19. 2002). This view of reformists as representatives of outside enemies was 

maintained and even reinforced throughout Ahmadinejad’s presidency. Towards the end of 

Ahmadinejad’s first term, the two reformist candidates running for president (Mirhuseyn Musavi and 

Mehdi Karubi) were targets of similar accusations of cooperation with the enemy.6 These allegations 

intensified after Ahmadinejad’s 2009 victory and subsequent opposition. Since then, reformism is 

effectively targeted as a subversive activity directly linked to Western meddling in Iran’s domestic 

affairs. Reformists have now been effectively marginalized from Iranian politics. 

 
That according to hardliners the West initiated the 2009 events (just as it did in 1953 and 1999) does 

not mean that it operated without the help of Iranians. In all its planned scenarios to undermine the 

Iranian regime, the West depends on “aligned or hired individuals or groups within Iran”. 

(Shari’atmadari, June 30, 2009) In the 2009 scenario, the West found lackeys among Iran’s reformist 

elite. Confessions made by detained reformists uncovered for example the systematic relations 

between reformists and the CIA (Keyhan, August 2, 2009) including guidance and training of 

reformist leaders by this organization. (Omidi, June 24, 2009) Also, purportedly the U.S. 

administration in 2007 allocated large sums of money toward the goal of destabilizing Iran after the 

2009 elections, and there was evidence of direct financial assistance from American sources toward 

Musavi’s supporters. (Keyhan, September 9, 2009) 

 
While some hardline sources refer to these reformist elites as deceived people “who were under an 

illusion – and still continue to suffer from the same illusion” (Borumand, February 28, 2010; also: 

Omidi August 26, 2009), it is also suggested that the reformists deliberately sought to cooperate with 

the foreign enemy. “The unorganized situation of the candidates … forced them to do so,” one news 

report argues. (Keyhan, June 21 2009b) Other sources concur that reformists knew they would not 

stand a chance against Ahmadinejad in the elections, as they were lacking domestic support 

(Mahjub, September 23, 2009), and therefore has to resort to the drastic measure of cooperating with 

the West. (Shari’atmadari, June 13, 2009) Furthermore, shared ideas between the reformists and the 

West made this coalition possible: Keyhan repeatedly emphasizes the Western leaning of reformists 

(Mohammadi, Februari 18 2010), as well as the convergence in interests and goals between 

reformists and the West. (Mahjub, September 23, 2009; Keyhan, November 1 2009; Shari’atmadari, 

May 24, 2009 and August 17, 2009) This is further supported by claims that reformists had taken 

                                                        
6 “One can ask why reformists share the same views with America, Israel, super capitalists and the economically 
corrupt,” Shari’atmadari wrote (May 24, 2009). 

5 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



advice from the American neoconservative specialist Michael Ledeen and philosopher Richard Rorty 

(Keyhan, 21 July, 2009; Shari’atmadari, August 17, 2009. The support expressed by Western leaders 

toward the reformists before and after the elections is taken as another indication of their good 

relations (Keyhan, February 10, 2010). 

 
The main link between the reformists in Iran and the West, hardline sources show, is through 

reformists’ affiliation with Iranian dissident groups and individuals living abroad. The supposition of 

reformist ties with the West through exiled dissidents provides a strong back-up to the perception of 

the reform movement as being mere lackeys of outside forces. Moreover, it reinforces the connection 

which can be made between the current ‘seditionists’ and those of the early days of the Islamic 

Republic – a powerful ideological tool. Keyhan for example emphasizes similarities between the 

Green Movement and the political left, the Freedom movement and the Mujahedin-e Khalq (MKO) 

who were critical of the regime in the early 1980s (Zare’i, December 21, 2009) Other Keyhan articles 

make the comparison of the Green Movement with Baha’i, monarchists, the Fedayin-e Khalq and the 

National Front as comparable anti-revolutionary groups (Keyhan, December 10, 2009a; Fars News 

Agency, December 10, 2009; Shari’atmadari, August 17, 2009; Keyhan, November 1, 2009)  

 
But the Green Movement is not only framed as yet another foreign-inspired counterrevolutionary 

movement comparable to the early enemies of the Islamic Republic. According to hardline sources, 

the Green Movement is also directly cooperating with the aforementioned groups. Some sources 

claim that the 2009 events were a pre-planned scenario by a coalition between the Reformist and the 

Freedom Movement (Keyhan, June 21, 2009b), while others emphasize a coalition between 

reformists and anti-revolutionary organizations including the ‘imperialist powers’ (Keyhan, February 

10, 2010; July 17, 2010). In that last scenario, it is emphasized that dissidents are used by the 

enemy, (Shari’atmadari, March 13, 2010) and that they may not like to cooperate with the enemy but 

do not have a choice (Keyhan, December 10, 2009a). It is emphasized that most dissidents 

associated with the aforementioned political groups, including many reformists or their families 

(Keyhan, June 28, 2010; July 15, 2009; July 22, 2010; March 6, 2010), live in the West, and find 

support among Western organizations such as Human Rights Watch, (Keyhan, March 6, 2010) and 

the intelligence agencies (Kayhan, July 15, 2009). Here also the historical link is important: 

cooperation with for example the Freedom Movement, means cooperation with traitors, whose ties 

with the United States were revealed in documents found in the US Embassy during what is called 

the epic occupation of ‘the den of spies’ (the hostage crisis). This connection is also an illustration of 

the claim that the reform movement is disregarding (not to say insulting) Iran’s historical struggles 

against the enemy (see also Keyhan, July 27, 2010). Particularly as one of the Green Movement’s 

spokespeople, Mohsen Makhmalbaf, in a letter to Obama apologized for the occupation of the US 

Embassy (Keyhan, November 1, 2009).  

 
The following quote is an illustration of the ease with which Iran’s Green Movement, Iranian dissident 

groups, Western intelligence agencies and the Pahlavi7 regime are connected in the hardline 

discourse:   

 

                                                        
7 In one article the Green Movement is explicitly referred to as the Mofsed-e Fel’arz, a term translated by BBC 
Monitoring as applying in the first place to the Shah’s corrupt politicians (Shari’atmadari, August 9, 2009). 

6 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



‘It should be noted that … persons of this type, who are the key members of such 
grouplets such as Fedayin-e Khalq, Tudeh Party and… [ellipses as published] other 
groups, have been working for the British and American intelligence agencies for a 
long time now and serving media organizations such as VOA, Radio Farda, BBC 
and… [ellipses as published] CIA and MI6 even encouraged the Sawak Pahlavi to 
hire the services of Marxists and leftists during the Pahlavi regime in order to 
sabotage the revolution of our people’ (Keyhan, December 10, 2009a). 
 

The “foreign based anti-revolutionary media” (often mentioned are Radio Farda, Radio Zamaneh, 

VOA and Gooya News) are particularly relevant here. They are said to cooperate with each other 

and with regional and domestic media in one media front, spreading false or manipulated information 

and deceiving people. According to hardliners, it was this media front which was pulling the cart of 

the velvet coup.  

A ‘velvet coup’ 
 
The enemy’s choice for a velvet revolution, according to one prominent hardliner, was simple: 

“Hopelessness due to lack of people's support and realization of their absolute defeat in elections. If 

this was not the case, there would have not been any need to resort to the above-mentioned 

deceitful project” (Shari’atmadari, June 13, 2009). Realizing that a reformist candidate would not 

stand a chance in the elections (Shari’atmadari, June 28, 2009), there was a need for an alternative 

project. This project, according to the hardliners, was based on an extensive propaganda campaign 

which started months before the elections. This propaganda campaign is also referred to as a media 

war, or even a psychological coup.  

 
The soft overthrow which the enemy had planned for the 2009 elections, hardliners argue, had 

several stages (Mowlana, July 2, 2009; Shari’atmadari June 13, 2009). The first stage took place in 

the months before the elections, when the foreign based media in cooperation with domestic 

reformist media tried to discourage Iranians from voting for Ahmadinejad8 (Safari, July 15, 2009), for 

example by discrediting him and his administration (Kayhan,  June 29, 2009), as well as discouraging 

Iranians from participating in the elections all together (Safari, July 15, 2009; Kayhan June 17, 2009; 

Shari’atmadari, August 6, 2009). At the same time, propaganda efforts were geared towards creating 

an atmosphere of doubt about the elections:  

 
‘Announcements that the election has been rigged are made very early and this allegation is 
continuously repeated by domestic movements and is followed up by the foreign media who 
support these movements inside the country9 and especially by the US’ (Shari’atmadari, 
June 13, 2009).10 

 
For this purpose, hardliners argue, the BBC sent 55 journalists to Iran to cover the elections (Keyhan, 

June 17, 2009) and started a Persian service three months before the elections, and the CIA set up 

media centers in Dubai (Omidi, June 24, 2009). Also, false opinion polls were released by various 

media “in order to make the claims of vote rigging seem natural (!) and acceptable (!)” 

(Shari’atmadari, August 17, 2009), and claims were made that Musavi was on the winning side 

                                                        
8 The West started a “No Ahmadinejad campaign” because of his demanding position around the negotiating table 
(Shariatmadari, June 30, 2009) and because of his anti-Israel stance (Safari, July 15, 2009). 
9 This repetition by the domestic media is emphasized as evidence of the cooperation between the reformist and foreign 
media (Keyhan, June 21, 2009b). 
10 Also: Omidi, August 26, 2009.  

7 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



(Safari, July 15, 2009). Efforts were made to convince even Musavi himself of his imminent victory 

(Mohammadi, July 12, 2009), and in a coordinated effort, reformists started a ‘committee to 

safeguard the votes’ two months before the elections, also suggesting that the elections would be 

unhealthy (Keyhan, June 21, 2009b). To make sure people would take part in the anti-government 

protests after the elections, arrangements were made during the months before the elections to 

mobilize people (Borumand, February 28, 2010; Keyhan, June 21, 2009b). 

 
On June 12 2009 the propaganda campaign entered its second stage, which was to spread false 

information about the result of the elections, Keyhan argues. It is considered a well-known strategy 

for velvet coups: “They make claims about their victory, hours before the end of the voting to prepare 

the grounds for alleging that the election is rigged after the election outcome is officially announced!” 

(Shari’atmadari, June 13, 2009). In one report, the English and Persian-languages services of the 

BBC are accused of taking charge of spreading the false news of unsound elections, which they had 

prepared in the months before (Keyhan, June 17, 2009). The BBC’s “55-strong media group”, it is 

said, facilitated the flow of information and provided the Green Movement with means of 

communication (Ibid). Another source points at “America and its allies” who “used all their political 

and media capabilities and their financial resources to get this false message [of fraud] across” 

(Shari’atmadari, August 6, 2009). 

 
The third and possibly most important stage of the propaganda campaign was the velvet coup itself, 

which supposedly was planned to take place after the elections through street demonstrations. That 

the demonstrations were not spontaneous, but a pre-planned attempt at a soft coup by reformists 

and outsiders is supported by the presence of reformists figures11 who were said to direct these 

events, as well as US financial and political support (Keyhan, June 21, 2009b; Shari’atmadari, 

August 6, 2009). Another source reports the extensive role played by the British Embassy 

(particularly its Iranian staff) in fomenting riots “even to the extent of being present in the riots and 

provoking others” (Keyhan, February 10, 2010). Two weeks after the 2009 elections, Keyhan wrote: 

“[…] almost all Western embassies in Tehran have during the past few weeks turned into 

headquarters for plotting against the Islamic Republic system” (June 29, 2009). 

 
When it comes to the velvet coup, major roles are attributed again to the BBC and the foreign 

counterrevolutionary media. Aside for the already mentioned Western media and foreign-based anti-

revolutionary media, at this stage in the velvet coup websites such as Facebook, YouTube and 

Twitter are mentioned as particularly relevant. One Iranian political scientist is quoted emphasizing 

that “our enemies have well understood the importance of cyberspace in the war with Islamic Iran 

and with the development of filter-breaking software they are trying to bring the public opinion of the 

people of Iran to their side” (Nezafati, August 28, 2010). The digital media proved their worth 

particularly in the spreading of false information, such as the presence of Musavi during 

demonstrations when he was not (Keyhan, June 25, 2009), and the dispersion of a manipulated 

account of what happened to Neda Aqa-Soltani12 (Keyhan, February 17, 2010). “At that juncture the 

BBC Persian made use of non-professional camera pictures of the rioters and thus spread their 

                                                        
11 Reza Khatami, Fa’eze Hashemi, Mohammad Khatami and Karbaschi are mentioned.  
12 Neda Aqa Soltan became an icon of the 2009 protests after bystanders filmed her death and broadcast it on the 
internet. She was shot by a member of the Basij (Iran’s militia of volunteers), but the government claimed her death was 
a set-up by the West.  

8 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



propaganda to international domains”, a Keyhan analytical news report recounts (Keyhan, June 17, 

2009). 

 
Soon, it is argued, the Western propaganda campaign after the election started to live a life of its 

own. “The Western leaders were then deceived by the psychological warfare of their own intelligence 

services that also fed the Western media and they started to express their stances against Iran on 

this basis” (Keyhan, June 29, 2009). This self-deception is blamed on the West’s lack of 

understanding the truth of what happens in Iran, and its tendency for wishful thinking (Mohammadi, 

July 12 2009), which made them miscalculate the events, put aside diplomacy, and support the 

rioters (Safari, July 15, 2009). That the West made a big mistake here was emphasized in a later 

article (Mohammadi, Februari 18, 2010), which argued that if it was not for the 2009 events, the 

“massive number of networks” of the Western intelligence agencies in Iran would have been much 

harder to expose and neutralize.   

 
This self-deception of Western leaders and policy makers was rooted for a large part in 

misinformation, hardliners argue. According to them, the demonstrations which took place after the 

elections of 2009 were a sign of deception among a small number of Iranians. The majority 

meanwhile stood strong behind the elected president. It is the unawareness of this domestic situation 

which made the enemy miscalculate grossly:  

 
‘A big mistake of the American officials and officials of a number of European countries and 
their media and broadcasting agencies is that in their discourse and propaganda, they have 
failed to differentiate between their own lackeys, elements and rioters and millions of 
Iranians who have chosen to vote for a different candidate other than Dr Ahmadinezhad; 
they think that these people are unaware of foreign interference in Iran’s affairs’ (Mowlana, 
July 2, 2009). 

 
The 2009 events provided a challenge to Iranians, hardliners admit, but by their popular strength they 

were able to overcome their external enemy, as they had done many times before in Iran’s long 

history: 

 
‘Although the water may be muddied and the atmosphere murky and some people, for a 
short time, are not able to see clearly, our people carried 14 centuries of experience on their 
shoulders’ (Zare’i, December 21, 2009).   

 
Since the summer of 2009, hardline sources continue to emphasize that the self-deception of the 

West about the possibilities for regime change in Iran continues. Despite the failure of their 

preplanned velvet coup in 2009, Western media continue to support the Green Movement. BBC, 

VOA and others remain a platform for Musavi’s “inflammatory statements” (Keyhan, September 7, 

2009) and these and other Western and counterrevolutionary media keep trying to revive the 

movement by the spread of false information or tainted accounts of developments in Iran (Hoseyni, 

March 7, 2010). Some evidence of this came during the Ashura events of late 2009, as one article 

recounts:    

 
‘[Western media] set fire to a few dustbins and boxes, and traffic signs and by creating 
smoke and traffic and shouting anti-revolutionary slogans, reproduced the scene of a 
demonstration and posted the recorded footages of the above web sites taken with 
closed frames, while deliberately shaking their cameras, so that in case anyone is 

9 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



following these web sites instead of mourning, would assume that there is a 
demonstration and he has been left behind’ (Keyhan, December 28, 2009).   

 
Similar accusations of manipulation of the facts were made after Chaharshanbe Suri (the last 

Wednesday before the Iranian New Year), when the West was accused of a  

 
‘continuation of psychological operations against the Iranian people by pretending that the 
leaders of the sedition are not yet dead and are still breathing … The aim of such 
propaganda is to cover up the present position and the real state of the leaders of the 
sedition, and to hide the fact from the public that they have suffered a “stroke”’ 
(Shari’atmadari, March 13, 2010). 

 
After the anniversary of the 2009 elections in June 2010, Keyhan reported that the BBC and other 

Western news agencies “merely carried some archived photographs of the last year’s rallies 

reporting that eye-witnesses stated that scattered gatherings were held!” (Keyhan, July 14, 2010). 

Implications 
 
The hardline analysis of the 2009 events is directly supportive of the status quo, and is based on 

implicit and explicit presumptions. The first is that the elections of 2009 were free and fair, and that 

Ahmadinejad is therefore the rightful President of the Islamic Republic. The second presumption is 

the conclusion which is drawn from the “historical” election turn-out: this shows that Iranians continue 

to support the Islamic Republic, and have trust in the system (Shari’atmadari, August 6, 2009). The 

people who voted for other candidates than Ahmadinejad, should not be mistaken for people who are 

against the system (Mowlana, July 2, 2009). The third presumption underlying the hardline analysis 

follows from the second: those protesting against the election result belong to a minority. This 

minority does not only disregard the fact that Ahmadinejad was chosen by an overwhelming majority, 

but also disregard the will of the Iranian people, who continue to have trust in the system of the 

Islamic Republic. They are not serving the interest of the Islamic Republic and rather seek to 

undermine it. This is not a matter of having a different opinion: “it is an issue of opposition, 

confrontation, dealing a blow to the system and drawing swords against the system and the 

revolution,” Khamene’i warns. His answer to such threats is simple: “The system confronts such 

issues” (September 11, 2009). 

 
Within this narrative it is not difficult to explain the treatment which Iran’s ‘Greens’ have received 

since the start of the demonstrations in 2010. Friday Prayer leader Hojjat-ol Eslam Ahmad Khatami 

two weeks after the elections suggested to the authorities “to deal severely and ruthlessly with the 

leaders of the agitations whose fodder comes from America and Israel so that everyone learns a 

lesson from it” (June 26 2009). This is but one example of how by linking domestic dissent to foreign 

intervention, the Iranian regime justified the use of violence against protestors as well as harsh 

sentences against activists. Reformist activists’ status as traitors of the Islamic Republic has equated 

them with enemies such as Abdolmalek Rigi, commander-in-chief of Jundallah until his capture in 

2010. Jundallah, an organization based in Iran’s Baluchistan (an area dominated by Sunnis) which 

claims to fight for Sunni rights, has claimed responsibility for a several bombings in Iran over the last 

few years. Hardline discourse points at similarities between Jundallah and the Green Movement 

(both implicitly and explicitly): both are used by foreigners to destabilize the country (Keyhan, July 17, 

2010, March 1, 2010, and July 5, 2010) – something to which representatives from both groups 

10 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



confessed (Sarayani, March 3, 2010) – and both received training and consultation from outsiders 

(Keyhan, July 5, 2010 and December 10, 2009b). Some sources even suggests direct cooperation 

between the two groups: “Normally the groups that receive the honour of acting as servants of the 

superpowers very fast manage to find others of the same inclinations as themselves”, Sarayani 

notices (March 3, 2010). Musavi’s silence after the arrest of Rigi is taken as an illustration of his 

shared fate as “lackey of imperialism”. It seems, Keyhan suggests, Rigi’s arrest made Musavi 

nervous (Keyhan, March 1, 2010).  

So many Similarities 
 
The hardline narrative on the 2009 events is ridden with references to similarities: between the 2009 

and the 1953 coup, between reformists and the West, between the Green Movement and 

counterrevolutionary groups, and between Green Movement activists and the ‘terrorists’ of Jundallah. 

The 2009 events are seen as a conspiracy between these outside and inside enemies to overthrow 

the regime. Through this narrative, hardliners provide a coherent and inherently consistent account 

of the 2009 events, echoed among hardliners in the leadership, government, and media. It ties in 

with popular narratives of Western interference in Iran, which is broadly shared among the Iranian 

public and characterizes Iranian broader foreign policy discourse. State control over the media aims 

to ensure that this narrative reaches the Iranian public, and that no counter narrative is available.  

 
Whether the regime succeeds in convincing Iranians of their version of the truth, is a matter of 

debate. Estimates of the number of people who took part in the June 2009 post-election 

demonstrations suggest large numbers of Iranians no longer accept the official narrative. There 

seems considerable space for a counter-narrative through word of mouth and the new media. Any 

research inquiring into the possibilities for political success of the Green Movement should take into 

account this discursive dimension. Starting from the assumption that for political success of the 

movement a convincing counter-discourse is needed, it would be valuable to study the elements of 

this discourse (or discourses), explore what its discursive strategies are, and see in what way it 

challenges the existing discourse.   

 
However, whether challenged or not, the narrative described in this paper functions at the level of 

state elite as the official narrative, and serves to justify its policies at home and abroad among this 

elite. As such, it provides the context for domestic and foreign policy behaviour of the current regime. 

This has two implications for Western policy makers. One the one hand, one could argue that much 

of the damage is already done in the sense that Western governments before and after the 1979 

Revolution have with their policies contributed to the framing of opposition as outside interference. It 

would therefore be worthwhile to investigate how framing was made possible, and to create 

awareness among Western policy makers how their policies, which are supposedly intended to 

weaken the regime, are used by the regime to the opposite effect. On the other hand, even while 

past behaviour cannot be reversed, the battle of ideas of Iran is ongoing and Western policy 

continues to have an effect on this. As said, there remains space for a counter narrative in Iran which 

emphasizes the indigenous nature of reform efforts. It is important that Western governments do not 

undermine this narrative, by being constantly aware of what their statements and policies mean in 

Iran’s domestic context. 

11 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



12 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



Bibliography  
 

Ahmadinejad, Mahmoud. July 16, 2009. “Iranian president slams West for interfering in presidential 
polls.” Vision of the Islamic Republic of Iran Khorasan Provincial TV.  Transcripts and 
translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. September 24, 2008. “President Ahmadinejad’s Speech Addressing the U N General Assembly.” 
Presidency of The Islamic Republic of Iran News Service. 
http://www.president.ir/en/print.php?ArtID=12188&noimage,  accessed March 2010. 

 
Borumand, Hesameddin. February 28, 2010. “Prosecution of the main accused in Rigi's case.” 

Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis 
Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. February 7, 2009. “The opposite outcome.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

 
Imani, Mohammad. March 8, 2010. “Nostalgia for a strategy.” Keyhan newspaper.  
---. August 29, 2009. “Intersection of two parallel lines.” Keyhan newspaper. 
---. June 30, 2009. “Oh pious man! You and wine.” Keyhan website. 
 
Hoseyni, Omid. March 7, 2010. “Rigi's capture knocked out the BBC.” Keyhan newspaper. 

Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

 
Khatami, Ahmad. June 26, 2009. “Iran cleric says armed rioters "waging war against God".” Voice of 

the Islamic Republic of Iran, in Persian. Transcript and translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), January 2010. 

 
Kessler, Glenn. “U.S. Struggling for Right Response to Iran.” Washington Post website. 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/17/AR2009061703850.html, 
accessed November 2010.  

 
Keyhan newspaper. June 17, 2009. Keyhan analytical-news report: Britain's role in recent 

disturbances, Keyhan Website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed 
through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

 
Khamene’i, Ayatollah Ali. September 16, 2010. “Iran Leader sees "hyperactive" opposition as 

"aimless".” Vision of the Islamic Republic of Iran Khorasan Provincial TV. Translation from 
Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. November 26, 2009. “The message of H. E. Ayatullah Khamenei to the Hajj pilgrims.” Office of 
the Supreme Leader Website. http://www.leader.ir/langs/en/print.php?sec=content&id=6135, 
accessed March 2010. 

---. September 24, 2009. “Iran leader says US "trick" to divide people from state.” Voice of the Islamic 
Republic of Iran. Transcript and translation from Persian by BBC Monitoring, accessed 
through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. September 11, 2009. “US, UK "opposition" to Iran government "does not scare anyone" supreme 
leader.” Islamic Republic of Iran News Network. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

---. April 6, 2007. “Leader’s Address to the Officials and Executives of the Islamic Republic.” Office of 
the Supreme Leader Website. http://www.leader.ir/langs/en/print.php?sec=bayanat&id=3603, 
accessed March 2010 

---. March 4, 2009 “Fourth International Conference for Support of Palestine, the Model of 
Resistance, and Ghaza, the Victim of War Crimes” Office of the Supreme Leader Website. 
http://www.leader.ir/langs/en/print.php?sec=content&id=4858, accessed March 2010 

---. January 1, 2009. “Leader's Speech to Residents of the Holy City of Qom” Office of the Supreme 
Leader Website. http://www.leader.ir/langs/en/print.php?sec=bayanat&id=3492, accessed 
March 2010 

13 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



---. January 9, 2006.  “The message of H. E. Ayatullah Khamenei to the Hajj pilgrims from the whole 
world.” Office of the Supreme Leader Website. 
http://www.leader.ir/langs/en/print.php?sec=content&id=3491, accessed March 2010.  

---. October 21, 2005. “Leader's Statements at the Tehran Friday Prayers” Office of the Supreme 
Leader Website. http://www.leader.ir/langs/en/print.php?sec=content&id=3473, accessed 
March 2010 

 
Mahdavikhah, Sa'id. March 11, 2009. “The enemy is awake.” Keyhan website. Translation from 

Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

 
Mahjub, Matin. September 23, 2009. “Three crises for a dying front.” Keyhan website. Translation 

from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

 
Mohammadi, Manoucher. June 30, 2009. “In opposing Ahmadinezhad, the policy of Westerners and 

disgraced domestic movements became the same.” Keyhan newspaper. Translation from 
Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

 
Mohammadi, Mehdi. September 30, 2010. “Wishful thinking.” Keyhan website. Translation from 

Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. February 18, 2010. “When America becomes angry.” Keyhan newspaper. Translation from 
Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. July 12, 2009. “In defence of the truth.” Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

---. June 8, 2009. “The other undertaking.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

 
Mowlana, Hamid. August 10, 2009. “Rise and fall of velvet revolutions (part one).” Keyhan 

newspaper. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. July 2, 2009. “Defeat of the defeated West.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

 
Nezafati, Iraj. August 28, 2010. “West's new strategy of digital diplomacy: Revealing America's covert 

objectives in anti-Iranian 'media diplomacy' - first part.” Keyhan website. Translation from 
Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

 
Omidi, Hamid. September 2, 2009. “Crossing over from a defensive role to an aggressive one.” 

Keyhan website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. August 26, 2009. “The curtains fell.” Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

---. June 24, 2009. “Colourful dreams.” Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

 
Safari, Akbar. July 15, 2009. “Studying the role of foreign countries in recent unrest, they are not 

impartial (Part One).” Keyhan website. Translation from Persian by BBC Monitoring, 
accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

 
Sarayani, Amir Ali. March 3, 2010. “Thoughts on the nature of the terrorist Rigi group.” Keyhan 

newspaper. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

 
Shari'atmaderi, Hoseyn. June 6, 2010. “Who have you turned your back on and with whom have you 

14 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



started cooperation?.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC Monitoring, 
accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. March 14, 2010. “Why you?!.” Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC Monitoring, 
accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. March 13, 2010. “Paper tigers...!.” Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

---. February 27, 2010. “Watch your shoes!.” Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

---. November 5, 2009. “Coconut and ...!.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

---. August 17, 2009. “Green organization or a red carpet for America?!.” Keyhan newspaper. 
Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. August 6, 2009. “Broken ladder!.” Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

---. August 2, 2009. “When the dust from sedition settles.” Keyhan newspaper. ---. July 4, 2009. “A 
political party or a fifth column?.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

---. June 30, 2009. “This is the same.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC Monitoring, 
accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. June 28, 2009. “The lord of the rings?.” Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

---. June 13, 2009. “So many similarities!?.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

---. July 21, 2009. “Khatami's suggestion or Michael Ledeen's guideline?.” Keyhan website. 
Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. May 24, 2009. “Please believe that we do not believe!.” Keyhan website. Translation from Persian 
by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), 
accessed October 2010. 

---. May 19 2002. “Radical Daily says reformists America’s “fifth column.””  (BBC Monitoring title, 
original title not given.) Keyhan, in Persian. Translated text provided by BBC Worldwide 
Monitoring through LexisNexis. 

 
Unattributed. October 4, 2010. “Enemy seeking to divide clergy, officials - Iranian cleric.” Press TV 

website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. July 22, 2010. “London clique exposed perhaps places like Berlin, Paris or Brussels [next].” 
Keyhan website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. July 17, 2010. “Wild cowboys.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC Monitoring, 
accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. July 5, 2010. “Head of intelligence organization of Sistan-Baluchestan province: Some 180 crimes 
of Rigi's group have been thwarted during recent years.” Keyhan newspaper. Translation 
from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. July 4, 2010. “CIA's useless instructions for soft warfare and velvet coup.” Keyhan website.  
---. June 28, 2010. “Ignominy of opposition's stooges that have taken photo with Bush.” Keyhan 

website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. June 27, 2010. “Musavi: If Mirza Kuchek Khan was in his right mind, he would not fight against 
the British and Reza Khan.” Keyhan website.  

---. June 14, 2010. “Detecting the best foot scrub in the web.” Keyhan website.  
---. April 27, 2010. “Location of torture and rape in the house of Mr Director, as ordered by 

foreigners!.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed 
through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. March 6, 2010. “Green sedition's genealogy reached cultural NATO and the Hojjatiyeh Society.” 

15 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis 
Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. March 1, 2010. “The bells are ringing; will they capture us also?!.” Keyhan website. Translation 
from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. February 28, 2010. “Three weeks in a coma and the repetition of the jokes of three idiots.” 
Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis 
Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. February 17, 2010. “Traces of terrorists in London's collapsed group house.” Keyhan newspaper. 
Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. February 10, 2010. “Keep saying that we are not supported by foreigners.” Keyhan newspaper. 
Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. February 1, 2010. “Mistake by a clumsy MI6 agent or ...!.” Keyhan website. Translation from 
Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. January 11, 2010. “Are we dead that the BBC should select a source of emulation for us?.” 
Keyhan website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. January 3, 2010a. “Foreign minister: UK supports those who insult Islamic holy beliefs.” Keyhan 
website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. January 3, 2010b. “Zadsar: Sedition leaders' children give information to the enemies.” Keyhan 
newspaper. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. December 28, 2009. “Playing Yazid in Yiddish English during Ashura.” Keyhan website. 
Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. December 10, 2009a. “VOA and BBC are obviously ominous but we dare not choose another 
way.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis 
Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. December 10, 2009b. “In a forum commemorating Commander Shushtari: Full-time presence of a 
British intelligence agent alongside Rigi.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

---. December 10, 2009. “Minister criticizes some elite over post-election events in Iran (BBC title).” 
Fars News Agency Website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through 
Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. November 1, 2009. “Green agreement with the Great Satan!.” Keyhan website. Translation from 
Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. October 12, 2009. “In a forum commemorating Commander Shushtari: Full-time presence of a 
British intelligence agent alongside Rigi.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

---. September 9, 2009. “Former Assistant Secretary of the US Treasury in interview with Keyhan: 
America had reported a green coup d'etat in Iran before the elections.” Keyhan newspaper. 
Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. September 7, 2009. “Musavi's new statement; a copy of the CIA version.” Keyhan newspaper. 
Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. August 6, 2009. “CIA and tunnel digging in Canadian embassy.” Keyhan newspaper. Translation 
from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. August 2, 2009. “Kiyan Tajbakhsh revealed: 'Tier 2'; the project for American intelligence 
organizations.” Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed 
through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. July 21, 2009. “CIA and Britain's MI6.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

---. July 15, 2009. “CIA dollars at service of provoking pseudo clerics.” Keyhan website. Translation 
from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 

16 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 
---. June 29, 2009. “Iran's turn.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC Monitoring, 

accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 
---. June 25, 2009. “Ablution of martyrdom [preparation for martyrdom] by the BBC of Britain.” 

Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis 
Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. June 23, 2009. “Majlis National Security Committee: Ties with Britain must be reviewed.” Keyhan 
website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. June 22, 2009a. “Iran Guards warns US, UK, Israel against interference in Iran's affairs.” Mehr 
news agency. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. June 22, 2009b. “Until yesterday it was enemy's voice; now it is civil behaviour?!.” Keyhan 
website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. June 21, 2009a. “Kazemianfar in an interview with Fars: Britain's position must be clarified once 
and for all.” Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed 
through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. June 21, 2009b. “The completely self-evolving process of employing extremists by America.” 
Keyhan newspaper. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis 
Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. June 20, 2009. “Friday Prayer.” The Office of the Supreme Leader Sayyid Ali Khamenei, 
http://www.leader.ir/langs/en/index.php?p=contentShow&id=5618. Accessed accessed 
October 2010.  

---. May 27, 2009. “Electoral deception under the cover of protecting votes.” Keyhan website. 
Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. April 8, 2009. “Candidate and the spear.” Keyhan website. ---. March 18, 2009. “On the treshold 
of another dawn.” Keyhan website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed 
through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. March 9, 2009. “Summoning ghosts in the election.” Keyhan website. Translation from Persian by 
BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), 
accessed October 2010. 

---. February 17, 2002. “Activists say "adventurists" are threatening detente in foreign policy.” Norooz 
website. Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

 
Vries, Stephan de. 2010. Dynamics and dilemmas of ‘democratization’ : non-democratic rule, 

democratization and U.S. efforts to ‘democratize’ Iran. Master thesis, University of 
Amsterdam.  

 
Zare'i, Sa'd Allah. December 21, 2009. “. . . and this is the same path.” Keyhan newspaper. 

Translation from Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010. 

---. June 18, 2009. “Sedition in the service of power-seeking.” Keyhan website. Translation from 
Persian by BBC Monitoring, accessed through Lexis Nexis 
(http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed October 2010.  

---. April 21, 2009. “If the Guards didn't exist....” Keyhan website. Translation from Persian by BBC 
Monitoring, accessed through Lexis Nexis (http://academic.lexisnexis.nl/uva/), accessed 
October 2010. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

17 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 



18 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 

About the Author 
 
Maaike Warnaar is lecturer in International Relations at the University of Amsterdam and PhD 

Candidate at the University of St Andrews. Her research inquires into the ideological context of 

Iranian foreign policy. 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

19 | So many Similarities Maaike Warnaar | 2011 
 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

  

 

 
About the Knowledge Programme Civil Society in West Asia 
 
The paper is produced in the framework of the Knowledge Programme on Civil Society in West Asia. This is a joint 
initiative by Hivos and the University of Amsterdam with the purpose of generating and integrating knowledge on 
the roles and opportunities for civil society actors in democratization processes in politically challenging 
environments. This programme integrates academic knowledge and practitioner’s knowledge from around the 
world to develop new insights and strategies on how civil society actors in Syria and Iran can contribute to various 
processes of democratization and how international actors can support this.  

 

For more information contact: 
Juliette Verhoeven 
General Coordinator  
Knowledge Programme Civil Society in West Asia 
University of Amsterdam 
Department of Political Science 
Oudezijds Achterburgwal 237 
1012 DL Amsterdam, the Netherlands 
E-mail: J.C.Verhoeven@uva.nl 
 
Kawa Hassan 
Knowledge Officer  
Knowledge Programme Civil Society in West Asia 
Humanist Institute for Co-operation with Developing Countries 
P.O. Box 85565  
2508 CG the Hague, the Netherlands 
www.hivos.net 
E-mail: khassan@hivos.nl  
 
All papers produced by the Knowledge Programme Civil Society in West Asia are available online on www.hivos.net: 
 
Policy paper 1: Re-thinking Civic Activism in the Middle East: Agency without Association?, by Kawa Hassan 
Policy paper 2: Resilient Authoritarianism in the Middle East, by Steven Heydemann and Reinoud Leenders 

 
Working paper 1:  Moth or Flame: The Sunni Sphere and Regime Durability in Syria, by Teije Hidde Donker.   
Working paper 2:  Civil Society Activism in Morocco: ‘Much Ado About Nothing’?, by Francesco Cavatorta.  
Working paper 3:  Civil Society and Democratization in Contemporary Yemen, by Laurent Bonnefoy and Marine Poirier.  
Working paper 4:  The Downfall of Simplicity, by Stephan de Vries. 
Working paper 5:  Democratization through the Media, by Francesco Cavatorta.  
Working paper 6: State-Business Relations in Morocco, by Farid Boussaid.  
Working paper 7: Civil Society and Democratization in Jordan, by Curtis R. Ryan.  
Working paper 8: Package Politics, by Aurora Sottimano.   
Working paper 9:  East European and South American Conceptions of Civil Society, by Marlies Glasius.  
Working paper 10: Internet or Enter-Not: the Syrian Experience, by Salam Kawakibi.  
Working paper 11: The Private Media in Syria, by Salam Kawakibi.  
Working paper 12: The Uncertain Future of Democracy Promotion, by Steven Heydemann.  
Working paper 13: Non-Democratic Rule and Regime Stability: Taking a Holistic Approach, by Stephan de Vries. 
Working paper 14: Dissecting Global Civil Society: Values, Actors, Organisational Forms, by Marlies Glasius.   
Working paper 15: Re- Rethinking Prospects for Democratization: A New Toolbox, by Stephan de Vries.   
Working paper 16: Civil Society in Iran: Transition to which Direction?, by Sohrab Razzaghi.   
Working paper 17: Authoritarianism and the Judiciary in Syria, by Reinoud Leenders.     
Working paper 18: The Political Implications of a Common Approach to Human Rights, by Salam Kawakibi.  
Working paper 19: The First Lady Phenomenon in Jordan, by Felia Boerwinkel 
Working paper 20: So many Similarities: Linking Domestic Dissent to Foreign Threat in Iran, by Maaike Warnaar 


	Colophon
	Introduction          1
	Outside Threat         2
	The Enemy Inside         5
	A ‘velvet coup’         7
	Implications          10
	So many Similarities        11

	Bibliography          13
	About the Author         18

	Introduction
	Outside Threat
	The Enemy Inside
	A ‘velvet coup’
	Implications
	So many Similarities

	Bibliography 
	About the Author


